Artikel top billede

(Foto: Websummit, CC BY 2.0 / Image by Dan Taylor)

Den danske EU-politiker Christel Schaldemose var chefforhandler på ny digital lov – nu får den ros af Elon Musk

EU’s Digital Service Act, skal regulere digitale platforme e og sociale medier. Nu bliver loven, der har haft Christel Schaldemose (S) som chefforhandler, storrost af den kommende Twitter-ejer Elon Musk

Danske Christel Schaldemose (S) fik i 2021 til opgave at stå i spidsen for forhandlingerne af EU’s lov om reguleringer af Digital Service Act.

I den forbindelse udråbte Computerworld hende til Silicon Valleys nye store fjende i EU.

Men nu får lovgivningen opbakning fra, hvad nogle måske vil kalde for en ny uventet kant.

På Twitter roser Elon Musk, der netop nu er i færd med at opkøbe Twitter, nemlig lovgivningen.

Det sker i et videoklip, som EU’s kommissær for internationale markeder Thierry Breton.

I videoen forklarer EU-kommissæren, der står side om side med Elon Musk, at han er på besøg på hos Teslas fabrik i den amerikanske delstat Texas, hvor de to blandt andet har talt om Digital Service Act.

“Vi har haft en fantastisk diskussion, og jeg er i virkeligheden helt enig med alt du lige har fortalt. Jeg tror, at vi i meget høj grad er på linje med hinanden her, og mine virksomheder er klar til at bidrage, hvis vi kan gøre ting, som er til gavn for Europa,” siger Elon Musk i videoen.

“Fantastisk møde”

Efterfølgende har Elon Musk også svaret på Thierry Bretons tweet, hvor han skriver: “Fantastisk møde! Vi er i den grad enige.”

Hovedformålet med Digital Service Act er at skærpe reguleringen af handelsplatforme som eksempelvis Amazon og Alibaba og sociale medier som eksempelvis Facebook, Tiktok og Elon Musks Twitter.

Christel Schaldemose forklarede til Computerworld, da arbejdet med lovgivningen gik i gang, at hovedformålet

"Platformene skal forklare de risici, der er forbundet med deres brug af algoritmer, og de skal gøres ansvarlige for dem og den virkning, de kan påføre brugerne. Det er især brugen af algoritmer i forhold til de her kaninhuller af anbefalinger, som brugerne bliver viklet ind i eller målrettede reklamer baseret på meget præcise profiler," sagde Christel Schaldemose for knap et år siden til Computerworld.