Religionskrigene mellem ortodokse tilhængere af bestemte firmaers software er fortid

Klumme: Digitaliseringen er flyttet endegyldigt ind i forretningen, og vi har ikke tid og råd til teknologiske skyklapper i de fusionsteams, som har fremtiden for sig.

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Vi er er X-hus. Vores it-strategi hedder Y. Jeg sætter en ære i at være bedst til Z. Erstat de ubekendte med Java, SAP, IBM og så videre, og så har du en stribe udsagn, der er godt og grundigt forældede.

Ude i integrator/konsulent/forhandler/partner-landskabet er det unødvendigt og farligt per default at låse sig til en leverandør, hvis spidskompetencen er at forstå og levere værdi til kunden.

Og virksomhederne bør ikke navngive en teknologisk strategi efter midlet. Målet – nemlig at effektivisere og innovere – er meget mere interessant.

Og som konsulent, udvikler og it-medarbejder skal du nok hellere specialisere dig i at lære nyt og finde det rigtige tool i stedet for at træde ind ad døren med en raslende teknologisk fodlænke om din kompetence.

Generationsforskel

Ja, det kan næsten forekomme unødvendigt at skrive det, fordi det simpelthen forekommer så soleklart. Men ikke desto mindre er det sådan, at hvis du har nogle årtier på bagen i it-verdenen, så ved du, hvad jeg taler om.

Ældre it-folk er typisk mere ”deponeret” til den skole, som de er vokset op i (ja, jeg ved at jeg generaliserer).

Unge er mere åbne, tilgængelige og parate til at sætte sig ind i noget nyt. Og de bliver understøttet af de adskillige open-source-teknologier, som går en sejrsgang i disse år.

Her er det miljøet og værktøjet, som taler for sig selv, og vi undgår lock-in og andre uhensigtsmæssigheder fra en bundlinjedrevet ejer af kildekode og intellektuel ophavsret.

Den del af it-branchen, som tidligere blev defineret som ”kanal” for et givet brand, har nu langt flere varer på hylden, og virksomhedernes kompetencemix bliver tilsvarende bredere.

Og som it-mennesker skal vi netop være mindre tool-fikserede og mere opgave-orienterede.

Digitalisering er forretning

Trenden, som stopper de teknologiske stammekrige, er, at digitalisering er forretning.

It og digitalisering er ikke ved siden af og en hjælper til forretningen.

Forretning er digitalisering, og digitalisering er forretning. Derfor tror jeg på, at fusionsteams med både tech-folk og forretningsfolk er vejen frem for masser af udviklingsarbejde.

I sådan et team nytter det ikke at komme ind af døren med en snæver kompetence eller med et bias for, at opgaven med fandens vold og magt skal løses af en bestemt software.

Disse fusionsteams skal per definition være drevet multidisciplinært, og med blandingen af tech-viden og forretningsmæssig domæneviden skal de levere digitale produkter. De skal ikke ”arbejde på projekter”.

Kultur og strategisk HR

Som digital leder skal du arbejde på at udvikle en åben kultur.

Det handler om at sikre en digital dømmekraft gennem et sæt af værdier, et mindset og en adfærd i disse teams, så de finder den hurtigste vej til at skabe værdi.

Jeg er klar over, at det er en meget decentral tilgang, som jeg lægger op til.

Risikoen er naturligvis, at disse teams lukker sig om sig selv og danner nye ”stammer”.

Det er et problem, hvis den samlede organisation taber overblik over kompetencer og talent. Måske fordi kompetencen beskrives og defineres lokalt og ikke samlet.

Og hvis disse teams oven i købet suboptimerer med egne værktøjer og metoder, så går organisationen samlet set glip af best practices.

Derfor ligger der en mere strategisk HR-opgave for digitale ledere, når fusionsteams afløser de klassiske ortodokse sekter.

Men det bliver alligevel langt mere effektivt, end dengang vi knælede for X, Y og Z.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S