USA klar med monumental statsstøtte til den amerikanske chip-industri

Flere hundrede milliarder kroner skal øses over den amerikanske chip-industri.

Artikel top billede

(Foto: Bosch/PR)

Den amerikanske chip-industri får sig en kolossal saltvandsindsprøjtning fra den amerikanske regering i forbindelse med sine bestræbelser på at gøre sig mere uafhængig af kinesiske og andre udenlandske forsyningskæder.

Det amerikanske senat stemte denne uge for at indføre statsstøtte til en værdi på sammenlagt 52 milliarder dollar til den amerikanske chip-industri. Det svarer til over 380 milliarder kroner.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Støtten kommer i form af både direkte støtte samt skattefradrag for 24 milliarder dollar øremærket til investeringer i amerikanske produktionsfaciliteter.

Støttepakken forventes at være endeligt vedtaget inden 29. juli 2022.

Spørgsmål om national sikkerhed

Siden første udkast er der blevet indskrevet et strategisk sigte i forslaget, som skal gøre USA og amerikansk chipproduktion mere uafhængig af tredjelande, heriblandt særligt Kina, hvor amerikansk afhængighed vurderes at udgøre en trussel til nationens sikkerhed.

Corona-pandemien bidrog til at belyse landets afhængighed af komponentforsyninger til alt fra både biler, medicinaludstyr, forbrugerelektronik og højteknologiske våbensystemer.

”Pandemien viste med al tydelighed hvordan amerikansk komponentmangel kunne skabe en krise,” noterede regeringens senatsleder, Chuck Schumer fra Demokraterne.

Forslaget er sit nuværende udkast blevet stemt igennem med 64 mod 32 stemmer i det amerikanske senat og har været undervejs i over et år.

Kritikere af forslaget heriblandt den amerikanske senator Bernie Sanders indvender, at forslaget er en blankocheck til i forvejen højt rentable chipvirksomheder.

Europæisk modspil

Den amerikanske støttepakke kommer blot måneder efter, at der i EU blev fremvist planer for etablering og udbygning af den europæiske chip-industri i den såkaldte ’Chips Act’.

Den blev præsenteret EU-kommissær Margrethe Vestager som en omfattende strategisk og teknologisk satsning, der i alt mobiliserer 320 milliarder kroner til at sikre Europas fremtidige chip-forsyning.

“Vi har to ambitioner: At forhindre nye mangelsituationer. Og for det andet at udvikle nye innovative chip,” lød det fra Margrethe Vestager.

Lykkedes planen, vil det ifølge Kommissionen betyde, at EU vil opnå en global markedsandel på 20 procent inden 2030, mens den nuværende kapacitet firedobles.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
    IFS Danmark A/S har pr. 2. marts 2026 ansat Marlene Gudman som HR Business Partner. Hun skal især beskæftige sig med HR i Danmark og Norden og lede udvalgte internationale HR-projekter. Hun kommer fra en stilling som Nordic Lead HR Business Partner hos Salesforce. Hun har tidligere beskæftiget sig med international HR med fokus på udvikling af og udfordringer i HR ud fra et forretningsperspektiv. Nyt job

    Marlene Gudman

    IFS Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job