Artikel top billede

(Foto: PFA)

PFA sagsøger Facebook: Vil have erstatning efter algoritme-ændring

Pensionsselskabet PFA sagsøger nu Facebook og kræver erstatnings for kurstab, som selskabet og dets kunder har lidt.

Det danske pensionsselskab PFA har sammen med den amerikanske stat Ohio lagt sag an mod Facebooks moderselskab, Meta.

Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Pensionsselskabet har haft investeret en del af sine danske kunders penge i det amerikanske selskab, men PFA mener, at det amerikanske selskab har vildledt investorerne, hvilket har resulteret i kurstab.

Det vil PFA nu have erstatning for.

PFA mener, at Meta i perioden fra 29. april 2021 til 21. oktober 2021 har vildledt investorerne i et spørgsmål om effekten af en algoritme-ændring.

Formålet med ændringen var øge brugerengagementet, men i virkeligheden førte det ifølge PFA til øget spredning af misinformation og skadeligt indhold.

Særlige standarder højtprofilerede brugere

Samtidig har Facebook ifølge PFA anvendt forskellige adfærdsstandarder for brugerne, selv om selskabet har forsikret offentligheden om det modsatte.

Ifølge PFA har millioner af højtprofilerede brugere således været underlagt helt særlige standarder.

Investorerne er ifølge PFA blevet vildledt om de forholdene.

Pensionsselskabet og den amerikanske stat Ohio mener, at det har ført til kurstab for investorerne.

”Som investorer skal vi kunne stole på, at de børsnoterede selskaber, som vi investerer vores kunders penge i, giver rettidig, fuldstændig og præcis information til os og resten af markedet,” lyder det fra Rasmus Bessing, der er driftsdirektør i PFA Asset Management.

"Derudover mener vi, at Facebook/Meta Inc., som en af verdens største indholdsudbydere og sociale medier, har et ansvar for at overholde sine offentligt erklærede forpligtelser om at anvende sine adfærdsstandarder på lige fod for alle brugere og tage passende skridt for at forhindre spredning af misinformation eller skadeligt indhold," siger han.



CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital