Top 100:Visma-koncernen brager frem: Fire af selskaberne blandt de 100 dygtigste i Danmark

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Begår du den alvorligste fejl? Tænk forretning før it - ikke omvendt

Klumme: Det er min erfaring, at en af de vigtigste opgaver for en moderne it-chef er at tænke holistisk, forstå hele forretningen, og fokusere på at løse forretningsproblemet, før man tænker it.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Wolt, restauranter og corona er en glimrende metafor for de dilemmaer og muligheder, som findes i dag med SaaS, PaaS, cloud osv.

Hvis en ‘bord & stol’-restaurant skal skifte til takeaway, så kræver det mere end en formular på websitet.

Wolt og lignende tjenester leverer Delivery as a Service som kan det hele.

De, der greb muligheden, tænkte forretning først.

Og hvis deres it-arkitektur var “composable”, så var det en smal sag at integrere Wolt i finans- og marketing-systemerne.

I løbet af coronakrisen var Gartner en af dem, der talte højere om Composable Business, og hvorfor de virksomheder, der gør brug af strategien, har en markant konkurrencefordel. Den fordel er jeg enig i, og tankegangen har konsekvenser for it-afdelingen.

Det er min erfaring, at en af de vigtigste opgaver for en moderne it-chef er at tænke holistisk, forstå hele forretningen, og fokusere på at løse forretningsproblemet, før de tænker it.

På den måde hjælper de med at skabe værdi for virksomheden, og hvis ikke, at de risikerer at virksomheden ikke kan servicere kunderne på niveau med konkurrenterne.

Restauranter: 2020's tvungne composable businesses

I foråret 2020 var restaurationsbranchen en af de brancher, der blev hårdt ramt under nedlukningerne og tvunget til at omstille sig til en ny hverdag. En hverdag uden spisende gæster og mere take-out.

Denne omstilling krævede ikke blot et friskt mindset men også fokus på teknologi.

Det var nu et krav til en restaurant at have en velfungerende hjemmeside, der dukker op på søgemaskinerne, eller som er integreret med andre underleverandører, bestilling og betaling, samt effektiv kommunikation mellem køkken, chauffører og kunder.

Få var heldige og havde i forvejen et godt it-setup, men de fleste havde knap nok en hjemmeside.

Ind på scenen kommer Delivery-as-a-Service-leverandører som Wolt, der har en pakkeløsning med både chauffører, webshop og app, der kommunikerer sømløst mellem hinanden og giver en god kundeoplevelse.

De tilbød de delelementer til forretningen, der hjalp mange restauranter til at køre videre.

Andre fravalgte måske Wolt, fordi de allerede havde investeret i et it-setup, som måske kunne halvdelen af hvad Wolt’s setup kunne, men tabte måske kunder, fordi de ikke gav forbrugeren trygheden i at kunne følge maden fra køkken til dør.

Nu er det sandsynligvis ikke restauranter, du arbejder med, men eksemplet tjener et formål.

Design for change - i forretningen

Legoklodser er den klassiske metafor, når vi taler om Composable Architecture.

Med en veldesignet composable platform får du et integreret netværk af adskilte komponenter, der er designet til at kunne virke med hinanden og andre systemer – og som hver især leverer den proces, som er mest effektiv for forretningen.

Men vi skal ikke nødvendigvis se Lego-klodserne som modsætning til monolitterne – de store forkromede it-løsninger der kan lidt af det hele som fx SAP, Salesforce, Microsoft Dynamics eller Office.

Med bevidstheden om composable arkitektur kan monolitter være gode nok og blot indgå som (større) legoklodser i større dele af forretningens it-setup og forretningsprocesser. Det kommer udelukkende an på, hvorvidt de skaber værdi for forretningen.

Og så er vi tilbage ved Composable Businesses, der i 2023 ifølge Gartner vil være 80 procent hurtigere til at integrere nye løsninger og dermed få en konkurrencefordel.

For en composable arkitektur betyder, at forretningen nemmere kan integrere processer og løsninger på tværs af systemer, produkter, leverandører og andre løsninger.

Fordelen er, at virksomheden kan vælge på hylderne mellem alle de bedste løsninger på markedet og med mindre integrationsarbejde få dem til at spille sammen, så det passer bedst til de forretningsformål, man har.

Jeg har oplevet igen og igen, at hvis forretningen får nye målsætninger, eller virksomheden står overfor en uventet krise, eller ser et skifte i markedet, hvor kunderne efterspørger noget nyt, kan virksomheden uden monumentale udfordringer udbygge eller videreudvikle sin digitale platform.

Tænk holistisk og forstå hele forretningen

I nutidens it-landskab står man ofte overfor et valg: Skal virksomheden selv udvikle de funktioner, den har brug for i de eksisterende løsninger i it-arkitekturen, eller vælge det man kan plukke fra hylderne af eksisterende løsninger på markedet.

Hvis problemet er løst før, er det min, og sikkert også din, erfaring, at det ofte er billigere at bruge eksisterende løsninger end at udvikle dem selv.

Men det helt centrale i composable arkitektur er og må aldrig være it – men derimod forretningen.

Når den samlede platform bliver lettere at etablere, udvikle og ændre - som legoklodser - er det vores pligt som it-ansvarlige at sikre, at det er forretningens behov, der bliver imødekommet i hver eneste system/legoklods, vi sætter sammen.

Hvis vi altid sammensætter de legoklodser, der bedst passer sammen driftsmæssigt, økonomisk eller sikkerhedsmæssigt, så misser vi pointen med composable arkitektur - og dermed den potentielle forretningsværdi i principperne.

As-a-service eller byg selv?

Når man estimerer de samlede omkostninger ved at løse forretningsproblemet internt og udvikle det selv, er det en god idé også at have et skarpt øje for de offline-konsekvenser, det kan have ikke at benytte nogle af de eksterne specialiserede tjenester, der findes derude.

De kan tilføre en værdi, som man nemt overser, hvis man har næsen for snævert begravet i it-omkostninger.

Hvis du repræsenterer en restaurant med et solidt it-setup, der er klar til take-out, kan du nemt blive ledt frem til at tænke, at I lige så godt kan klare resten selv.

Men har I samme volumen, og de stordriftsfordele det giver i data og ekstra funktioner?

Er forbrugerne mere tilbøjelige til at have en Wolt-app installeret end jeres egen? Hvor meget værdi giver den forbrugerne? Hvad med vedligeholdelsen i årene fremover?

Med eksterne tjenester køber man sig også ind i software, der løbende opdateres og optimeres, og hvor der – alt efter tjenesten – formentlig kan komme yderligere funktioner, som man ikke selv havde tænkt på kunne tilføre værdi i fremtiden. Kan I tiltrække og styre pålidelige chauffører og aflønne dem på et konkurrencedygtigt niveau?

En beslutning om Wolt eller ej kan måske synes langt fra, hvad de fleste forestiller sig composable arkitektur er, men jeg oplever, at de fleste allerede er bevidste om, at deres it er indrettet, så man løbende kan tilføje nogle ekstra legoklodser og pille nogle fra efter behov.

Men det er desværre også min erfaring, at mange glemmer at tænke på (hele) forretningen først, og i stedet tænker isoleret på it-omkostninger og kompleksiteten i flere leverandører.

Tal gerne arkitektur med ledelsen

Arbejdet starter med at overbevise topledelsen om, at I skal have en composable arkitektur, fordi I ikke ved, hvilke muligheder og udfordringer morgendagen bringer.

Brug gerne Wolt som eksempel, hvis CEO’en skal have det ind med spisepinde:

Hvis I er klar til at gribe mulighederne, så har hele virksomheden en konkurrencefordel, og it bliver et sted, hvor man ikke kun sparer omkostninger: Man driver forretning og tjener penge til bundlinjen.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital