Kære CIO, her er dine tre mulige trin på vej ind i klimakampen

Klumme: CIO’erne over det ganske land har rigeligt på tallerkenen allerede. Alligevel vil jeg gerne slå et slag for, at de kommer ind i klimakampen. Bæredygtighedsudfordringen er for stor til at lade være.

Artikel top billede

(Foto: karsten-wurth)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

”Hvordan gik du konkurs? På to måder. Først gradvist og så lige pludseligt.”

Sådan lyder et replikskifte i Hemingways første roman, og når jeg har sat mig for at skrive om bæredygtighed, så forekommer citatet at have noget at fortælle os.

Grøn omstilling, bæredygtighed og ESG er nu mainstream i virksomhederne. Alle virksomheder mener nu helt officielt noget om bæredygtighed, og de fleste er også i gang med at forandre.

Mit budskab er, at forandringen bare ikke kommer af sig selv.

Vi må hver især tage et ansvar og spille ind på den dagsorden. Det er ikke noget, nogle andre i virksomheden eller i samfundet ordner for os. Vi har brug for vilje, vildskab og lederskab for at skabe forandringen, og alverdens CIO’er har en væsentlig rolle at spille. Tager du den på dig?

CIO i en nøglerolle

Selvfølgelig skal lysene stadig være tændt, og der skal være orden i virksomhedens teknologiske penalhus.

Men når viljen er til stede, så er der også en vej at gå. Tre store skridt kan føre virksomheden fra bæredygtighed som et compliance-game til et innovations-game, og i min optik kan den dygtige CIO spille en nøglerolle.

Det første skridt handler om at sikre, at virksomheden lever op til de krav og regler, som allerede er her – eller som kommer lige om lidt. Eksempelvis i forhold til CO2-aftryk.

De regulatoriske krav vil hele tiden udvikle sig og blive skrappere og mere præcise.

Derfor skal CIO'en ikke blot bidrage til at løse den ”næste” isolerede compliance-opgave. Det langsigtede og bæredygtige tilgang er at skabe en datamodel på ESG-området.

Vi skal bruge hårde fakta for at undgå at greenwashe og for at undgå anklager og mistanker om at gøre det.

Bæredygtighed ind i styringsmodellen

Det næste skridt handler om at påvirke styringen både operationelt og strategisk i virksomheden. Samme datamodel skal ikke kun bidrage til compliance.

Den skal i sidste ende trænge ind i virksomhedens styringsmodel på linje med den økonomiske dimension. Vores beslutningsgrundlag om stort og småt i organisationen skal rumme bæredygtigheds-dimensionen.

I sammenligning med CFO har it-afdelingen fingrene langt længere nede i suppen. Der er som regel altid digitalisering i spil omkring projekter, forretningsudvikling og innovation.

Det giver en stor styrke, fordi CIO vitterligt har mulighed for at være med til at sætte bæredygtighed på dagsordenen, når virksomheden sætter nye skibe i søen. Bevæbnet med en konsistent datamodel taler hun ovenikøbet med en betydelig vægt.

Gør noget anderledes

Det tredje skridt er selvfølgelig at bygge bro mellem digital forretningsudvikling og bæredygtigheds-initiativerne.

Teknologien kan bruges til at gøre ting anderledes, ændre adfærd og påvirke kunder, partnere og medarbejdere.

Bæredygtighed handler om at gøre noget anderledes. En CIO, som vil være mere end virksomhedens teknologiske pedel, har bedre kort på hånden end mange andre i ledelsen for at få tingene til at ske. Det kræver aktivt lederskab, bredt netværk og en ordentlig omgang gåpåmod.

Det kræver også ressourcer. Men er alle ikke klar på, at vi skal investere i den grønne omstilling, fordi den ikke sker af sig selv, og at den går alt for langsomt, hvis vi alene er drevet af - og venter på - politisk styring?

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S