Game over: Når spilelementer går amok

Med ”You've Been Played: How Corporations, Governments, and Schools Use Games to Control Us All” giver forfatteren en række eksempler på, hvordan det kan have utilsigtede bivirkninger at prøve at lokke brugerne til en bestemt adfærd.

Artikel top billede

Det er blevet rasende populært at lade apps uddele digitale belønninger med henblik på at fremme en bestemt adfærd – såkaldt gamification.

Smartwatch-brugere får et venligt klap på skulderen ved at nå det daglige skridt- eller trappemål, mens Uber-chauffører holdes til ilden i en løbende konkurrence med ”kollegerne” for at få dem til at nuppe en ekstra tur.

Atter andre firmaer prøver at nudge lagerarbejdere til at løbe lidt hurtigere end alle de andre på gulvet.

Men måske er det ved at blive for meget af det gode.

Ifølge “You’ve Been Played” af Adrian Hon bør udviklere – samt virksomheder, regeringer og alle mulige andre, der anvender digitale redskaber til at fremme en bestemt adfærd – være mere opmærksomme på ikke at misbruge gamification.

For stadig flere erfaringer tyder på, at det har talrige utilsigtede bivirkninger.

Når brugere af eksempelvis fitness-ure læser lange blogposts om, hvordan de nemmere kan nå deres skridtmål – eller endda køber apparater, som automatisk vipper uret og får tælleren til at skyde i vejret – er det mest af alt fjollet selvbedrag.

Men til den mere skadelige ende hører, når børn og teenagers vil gå meget langt for at beholde Snapchat-streaks, hvor de hver dag skal sende en ligegyldig besked til deres venner. Eller når brugere af eksempelvis finansielle apps ”belønnes” for at foretage nye investeringer.

I mange tilfælde har brugerne slet ikke et valg, men er tvunget til at klø på, hvis de vil beholde jobbet – som for eksempel de førnævnte lagerarbejdere. Og så er spillet slet ikke så sjovt længere.

Dertil kommer, at brugerne hurtigt sletter appen (eller lægger uret i skuffen), hvis det bliver for meget med de evige notifikationer om, at man har gjort det godt eller knap så godt, og så er det game over for selv de bedste intentioner.

Men det kan man læse meget mere om i bogen, ligesom man kan se et interview med forfatteren her.

Titel: You've Been Played: How Corporations, Governments, and Schools Use Games to Control Us All

Forfatter: Adrian Hon.

Annonceindlæg fra Trustworks

Tillid i en Zero-Trust verden

Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job