Efter IBM's frasalg af hele koncernens pc-forretning til kinesiske Lenovo for sammenlagt 9,7 milliarder kroner vil også konkurrenten Hewlett-Packard komme under øget pres for at frasælge sin pc-forretning.
Analytikere vurderer dog, at Hewlett-Packard vil fastholde sin pc-forretning og endda lægge sig ekstra i selen for at vise, hvorfor enheden er en vigtig strategisk del af selskabet.
Hewlett-Packard og IBM har hidtil lignet hinanden, i det begge selskabers pc-forretninger i de seneste mange år især har satset på at sælge hardware og konsulentbistand til større virksomheder.
Luft til at fokusere
Denne strategi afbrød IBM i går, da selskabet solgte hele sin pc-forretning til Kinas største computer-producent, Lenovo.
Salget giver IBM mere luft til at kunne fokusere på selskabets mere lukrative forretningsenheder for konsulentbistand og chipdesign, mens konkurrenter som Dell og HP konkurrerer hårdt om pc-markedet, hvor priser og indtjening er under voldsomt pres.
Selv om analytikere finder IBM's træk smart, afviser HP enhver tanke om, at selskabet vil følge trop.
Topchef Carly Fiorina fastslog da også tidligere på ugen, at HP nu har den rigtige portefølje, den rigtige strategi, de rigtige produkter og desuden er aktiv på de rigtige markeder.
HP's pc-forretning omsatte i regnskabsåret 2004 for godt 141 milliarder kroner mod blot 84 milliarder kroner i 2002. Det ændrer dog ikke på, at divisionen fortsat har svært ved for alvor at tjene penge.
Analysehuset Gartner vurderer, at tre hovedproducenter af pc'er vil dominere markedet totalt i 2007. Det kan i givet fald betyde, at HP på sigt vil købe konkurrenter op, fremfor at sælge sin pc-division.
Gartner forventer, at udskiftningen af pc'er hos både private samt i virksomheder og i det offentlige vil føre til stort pc-salg i 2005, hvorefter salget vil falde igen.