Spilgigant køber sports-navn for 4,3 mia.

En ny storaftale mellem Electronic Arts og sportskanalen ESPN er med til at sikre det amerikanske spilforlags dominans på markedet for sportsspil. Electronic Arts betaler mellem 4,3 og 4,8 milliarder kroner for eneretten til ESPN-varemærket i 15 år.

Verdens største spilforlag, Electronic Arts, har endnu en gang fingrene dybt nede i den store pengepung for at holde konkurrenterne ude af markedet, skriver New York Times.

Denne gang har det amerikanske spilselskab betalt mellem 4,3 og 4,8 milliarder kroner for eneretten til at benytte sportskanalen ESPN's varemærke og navn i computerspil i de næste 15 år.

Aftalen kommer kun halvanden måned efter, at selskabet for et ukendt beløb indgik en lignende fem-årig aftale med det amerikanske fodboldforbund NFL.

Stor forhindring
Med de to aftaler har Electronic Arts sat en kraftig forhindring i vejen for konkurrenterne Take-Two Interactive og Sega, der havde slået sig sammen mod giganten.

De tre firmaer kæmper om markedet for sportsspil, hvor Electronic Arts er dominerende, men dog fik alvorlig kamp til stregen sidste år.

Take-Two Interactive og Sega frigav fodboldspillet ESPN NFL 2K5 til lavpris få uger før, Electronic Arts sendte sit spilflagskib NFL Madden 2005 på gaden og derefter blev tvunget til at sænke prisen kraftigt.

Med de to aftaler har Electronic Arts nu sikret sig, at konkurrenterne fra 2007 hverken må bruge ESPN-varemærket eller de rigtige spiller-, stadium- og holdnavne fra NFL.

Electronic Arts vil ikke kun bruge ESPN-navnet i selskabets NFL-spil, men planlægger også at inkludere det i andre EA Sports-spil, for eksempel det populære fodboldspil Fifa.

Køb af eneretten til varemærker er et kendt våben i spilbranchen, og blandt andet Sony har tidligere indgået en længerevarende eksklusivaftale med Formel 1 for at distancere sig fra Microsofts spilkonsol Xbox.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly