Ketchup-effekt i dansk pc-salg i 2004

Salget af pc'er i Danmark nåede 845.000 styk i 2004 efter en stigning på 20 procent fra året før. Virksomhederne gik forrest i et år, der primært var præget af en stærk vækst i salget af bærbare computere. I 2005 forudses fald i markedet.

Efter flere års tilbageholdenhed var der igen lidt luft i de danske it-budgetter i 2004, og det medvirkede til at løfte det danske salg af pc'er med 20 procent. Det viser de foreløbige tal fra analysehuset IDC.

Med et salg på 260.000 styk i fjerde kvartal, som traditionelt er den bedste sæson på året, nåede det samlede pc-salg op på 845.000 styk i 2004.

Væksten i fjerde kvartal var på 16 procent, og vækstraten har været dalende henover året, og peger på lidt sløjere tider for pc-salget herhjemme.

- Jeg forventer et svagt fald i 2005. Jeg tror ikke, at priserne kan falde ret meget mere, og desuden vil den ketchup-effekt, som vi har oplevet med virksomhedernes køb, ophøre eller aftage. Derfor vil markedet normaliseres, siger chefanalytiker Anders Elbak fra IDC Nordic.

Han forklarer, at væksten i 2004 skal ses i forhold til 2002 og 2003, da virksomhederne havde pressede budgetter på it-området.

- Der har været en del udsatte investeringer i pc'er, som er blevet foretaget i 2004, og som ikke vil blive foretaget i 2005, siger Anders Elbak.

Bærbare i top

Ud af de 845.000 solgte pc'er var det primært markedet for bærbare, der voksede. Et løfte på hele 38 procent bragte salget op på 339.000 for hele året.

Markedet for stationære pc'er voksede ni procent i over hele året til henholdsvis 462.000 styk.

Servermarkedet voksede 10 procent i fjerde kvartal til 13.500 og 16 procent over året som helhed til 43.000.

Globalt set var væksten på knap 15 procent i 2004, og IDC skønner, at 2005 vil byde på en vækst på omkring 10 procent.

Grunden til at det globale marked vil fortsætte væksten, er tilgangen af nye brugere i Østeuropa og Asien.

I Danmark er det efterhånden vanskeligt at finde folk uden en pc, så den største andel af salget er udskiftning af ældre modeller med nye.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S