Tele2 køber Tiscali for 154 millioner kroner

Efter mange måneders salgsrygter har Tiscali solgt hele sin danske forretning til Tele2, der overtager 26.000 ADSL-kunder og 50.000 internetkunder. Salget understreger, at italienske Tiscali ikke længere er interesseret i markederne uden for kerneområderne i det centrale Europa.

Efter mange rygter har italienske Tiscali nu solgt hele sin danske virksomhed til Tele2 for 154 millioner kroner.

Dermed overtager Tele2 de 26.000 ADSL-kunder og 50.000 internetkunder, der står i Tiscali Danmarks kundekartotek.

Selskabet overtager desuden Tiscalis ret omfattende infrastruktur i form af et telenet, der dækker mere end 65 procent af de danske husstande.

Til salg et stykke tid
Så sent som i december antydede Tiscalis danske chef, Serge Lupas, overfor Computerworld Online, at et salg kunne være på vej inden for det kommende år. Dengang afviste han imidlertid, at et salg var lige på trapperne.

Nu erkender han, at Tiscali har haft den danske forretning til salg i et par måneder, og der er indløbet mellem fem og 10 tilbud fra interesserede købere.

Han vil ikke oplyse, om der blandt de interesserede har været selskaber, der allerede er på det danske marked, men siger, at Tele2 bød en "rigtig god pris".

- Det er en rigtig god løsning for, at det, som vi har bygget i Tiscali, fortsætter. Det her er afslutningen på et par års hårdt arbejde, og både jeg og medarbejderne er stolte af, at vi har forbedret forretningen markant i 2004, siger han.

Frasalg af ydermarkeder
Italienske Tiscalis internationale topledelse har i et halvt år fulgt en konsekvent strategi om at sælge alle aktiver, der ikke er del af kernen i virksomheden.

Det har Danmark aldrig været. Hovedmarkederne er Frankrig, Italien, Tyskland, Storbritannien og Benelux-landene. Tiscali blev dog tvunget til at sælge den belgiske forretning i december.

- Strategien for Tiscalis internationale forretning har været at satse på de store markeder, og Danmark er et mindre marked, så det er klart, at det er på grund af Danmarks størrelse, at salget er blevet gennemført, siger Serge Lupas.

Selskabet har tidligere solgt aktiver globalt for 750 millioner kroner for blandt andet at høvle af på en gæld på omkring 250 millioner euro - eller 1,9 milliarder kroner - der snart skal indfries.

Tiscali har i Danmark omkring 80 medarbejdere, mens Tele2 har 51. Indtil videre bliver alle medarbejderne i deres job. Det gælder også Serge Lupas, der bliver i firmaet, indtil overdragelsen er fuldendt.

Annonceindlæg fra FPT Software

Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S