Dansk priskrig på mobil Messenger

CBB Mobil forsøger med en pris på ni øre per tekstbesked at starte en ny priskrig på mobilområdet. Slagmarken er dog flyttet til en mobil udgave af Microsofts beskedtjeneste Messenger, hvor CBB i løbet af kort tid har fået 10.000 brugere. Telmores direktør er imponeret.

Mere end en million danskere bruger Microsofts beskedtjeneste Messenger på nettet, og det kan blive grundlaget for en ny priskrig på mobilmarkedet.

Det Sonofon-ejede mobilselskab CBB Mobil har siden begyndelsen af året kørt en større kampagne for tjenesten Mobile Messenger.

Her får brugerne en lille java-applikation, så de, via teknologien GPRS, kan bruge mobiltelefonen som en mobil udgave af Messenger-tjenesten, og kan se, hvem der er online, og skrive til hinanden.

- En underleverandør har udviklet en klient, som kører på alle Java-telefoner, så du behøver ikke en smartphone for at gøre det her. Vi kan gå bredere ud i markedet, siger Teddy Søgaard Pedersen, administrerende direktør for CBB Mobil.

10.000 brugere

Mobilselskabet har med en stor marketing-kampagne siden nytår fået 10.000 brugere af tjenesten, og det har ifølge Teddy Søgaard Pedersen samtidig givet et hop i antallet af nye kunder.

Han ser det derfor som noget, der på længere sigt kan være med til at rykke markedsandele på det private marked.

Hos konkurrenten Telmore har man overvejet at indføre en lignende tjeneste, men i første omgang valgt at se tiden an, fordi det er ikke brugervenligt nok endnu. Telmores administrerende direktør, Allan Christiansen, er dog imponeret over CBB's brugeropbakning.

- Det er flot, hvis det er 10.000, som hyppigt bruger det. Det er positivt overraskende for mig, for det vidner om, at der er et skred i hele den måde, mobiltelefonen fungerer som en forlænget arm for pc'en, når man går ud af døren, siger han.

Brugerne kan selv

De danske mobilbrugere har uanset selskab længe haft muligheden for at gå på nettet og selv finde en java-applikation, som tillader brug af Messenger på mobilen.

Flere af disse applikationer er gratis men kræver teknisk indsigt at sætte op på telefonen. Til gengæld skal man blot betale for GPRS-trafikken.

Det samme har gjort sig gældende hos CBB Mobil, men her ændrede man onsdag prisstruktur, så GPRS-trafikken fremover er gratis, når man bruger Messenger-tjenesten på sin mobiltelefon.

Til gengæld betaler brugerne ni øre per besked, de sender, mens det er gratis at modtage.

- Mange siger at priskrigen er stoppet, men det er den ikke. Den er bare flyttet over på nye teknologier som GPRS, siger Teddy Søgaard Pedersen fra CBB Mobil.

Dertil kommer, at en besked i Messenger kan være 259 tegn, mens en SMS-besked er begrænset til 160 tegn.

Dyr GPRS-trafik

Sonofon-ejede CBB Mobil har valgt den simple model med ni øre per besked, fordi det er for dyrt at afregne direkte for den trafik, der kører via GPRS.

Hos CBB Mobil koster en megabyte data 10 kroner, og ifølge Teddy Søgaard Pedersen ville det koste otte kroner i døgnet alene i trafik, før den første besked er skrevet, hvis Messenger-klienten hele tiden er i kontakt med serveren.

CBB Mobil har ikke indgået noget samarbejde med Microsoft om tjenesten, selvom den deler navn med Microsofts egen Mobile Messenger.

Hos Microsoft er grundlaget SMS og ikke GPRS. Det vil sige, at man modtager og sender en SMS-besked for hver besked, der ryger frem og tilbage. Det koster almindelig SMS-takst at sende en besked, mens det koster en krone at modtage beskeder.

Microsoft har i Danmark indgået et samarbejde med blandt Telia og TDC om tjenesten, men selskabet ønsker ikke at oplyse, hvor mange der benytter den.

Næste skridt fra CBB Mobil bliver at tilføje nyheds- og dating-tjenester til mobiltelefonen.

Netcompany A/S

Software Developer

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Lokal IT Støtte på Aalborg Kaserne

Nordjylland

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job