Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon / Niels de Boissezon)

Test: Denne lille Carplay-brik er noget af det bedste, som du kan anskaffe dig til din bil

Test: Apples Carplay er populær blandt landets iPhone-bilister. Med denne brik fra Quad-lock, kan du slippe for kabel-bøvl.

Elektronik har igennem de seneste bevæget sig længere og længere væk fra stik og ledninger.

Det står efterhånden klart, at kabler og ledninger opleves som mosefund, når man først har vænnet sig til en trådfri tilværelse.

Har man klippet kablerne til headsettet eller ledningerne til routeren over, ønsker man sig sjældent tilbage.

Når en dingenot som dagens test-emne, et adapter, der forvandler ens kablede CarPlay-forbindelse til en trådløs ditto, melder sig på banen, er det grund til at undersøge sagen nærmere.

Enheden koster lige under 740 kroner og er signeret af en producent, som igennem det sidste årti har specialiseret i solidt tilbehør til mobilen, bilen og mc’en.

Udgangspunktet for denne test er altså godt.

Ikke til de nyeste og fineste biler

Lige siden Apple introducerede CarPlay i 2014, har featuren etableret sig som et must (sammen med Googles pendant Android Auto). I stedet for at bero på bilproducentens sporadiske opdateringer til det i forvejen bedagede infotainment-system.

I stedet spejles indholdet som alle dine apps, kontakter og indstillinger fra mobilen.

I 2017 begyndte de første trådløse versioner af CarPlay at dukke op først hos sydtyske BMW og siden i et væld af andre biler. Men funktionen er langt fra givet endnu.

Det er der råd for med dagens test-emne fra Quadlock kaldet ’Wireless CarPlay Adaptor’, som altså fungerer som en trådløs modtager til CarPlay-streaming fra din iPhone og simulerer en kablet forbindelse.

Enheden er født med en USB-C indgang og en USB-A udgang, og der følger både kabel til USB-C og USB-A med alt efter, hvad din bil nu tager imod.

Kvik opsætning

Modsat hvad man kunne frygte med tredjeparts-billøsninger, er opsætningen af den trådløse forbindelse ganske gnidnigsfri.

Du slutter enheden til og åbner op for bluetooth-søgning på din mobil, hvorefter CarPlay-adaptorens netværk dukker op på skærmen og på din iPhones bluetooth-menu.

Enhederne parres og blot få sekunder senere er du i gang.

Ironien er faktisk, at det her gik hurtigere med at opsætte adapteren end sidst jeg forsøgte at knytte min mobil til en ny BMW i4’s trådløse CarPlay.

CarPlay-enheden blev testet på en Mazda 3 årgang 2015 samt en VW Tiguan årgang 2020 og med to forskellige iPhones (iPhone 14 Pro samt iPhone 13). I alle tilfælde uden nogen form for kvaler.

Det skal nævnes, at enheden kun vil fungere, hvis din bil i øvrigt understøtter Apples CarPlay.

I brug

Trådløs CarPlay er den slags teknologi, som man hurtigt vænner sig til.

Opkoblingen klares på få sekunder, og man kan altså bede Siri om at navigere for en eller finde favoritplaylisten frem nærmest inden, at man er ude af indkørslen.

I forhold til den kablede forbindelse er der en lille, men ikke synderlig nævneværdig forskel at bemærke, systemet lystrer stort set lige så hurtigt som før.

På den nyere Tiguan med større skærm og højere opløsning er forskellen en smule sløvere, hvilket kunne indikere, at biler med store skærme med mange pixels kan give lidt længere responstider.

Trådløs CarPlay er reelt set videostreaming af indhold fra din mobil til en skærm, hvilket tager på batteriet i brug. Hvilket man skal have for øje på langtur.

Ønsker du at oplade telefonen samtidigt, har adapteren en udgang til USB-A, som du kan slutte din mobil til. Eller du kan ty til trådløs opladning, hvis din bil ellers har sådan en ladeflade.

Små ulemper

Selv om adapteren overordnet set fungerer glimrende, er der enkelte små ulemper, som man bør være bekendt med.

Den mest afgørende er, at den kun fungerer i samspil med CarPlay og dermed iPhones, hvilket udelukker alle Android-telefoner.

Samtidig har jeg oplevet, at CarPlay bliver forvirret, hvis mobilen oplades på et andet USB-stik end det, der løber igennem enheden, hvilket gør, at musikken ikke kan afspilles.

Bedre end konkurrenterne

Quadlock er ikke ene om at levere den slags tilbehør, faktisk er der en sværm at finde rundt omkring med mere eller mindre ukendt branding, fra eksempelvis Motorola og Harald Nyborg.

Sidstnævnte har vi også haft lejlighed til at prøve, og den viser tydeligt, at det ikke er alle CarPlay-adaptere, der er født ens.

Opkoblingen tager væsentligt længere, nogle gange op til et eller to minutter, før den er på plads. Samtidig har enheden efter et års brug vist sig udvikle en tendens til at fryse, hvilket kræver, at den tages ud og sættes i igen, før det spiller igen.

Det kan selvfølgeligt ikke afvises, at Quadlock-enheden kan udvikle problemer med tiden, men i den uge, hvor jeg har levet med enheden, har der ikke været noget problem at bemærke på to forskellige biler.

Den gode forbindelse

Oftest skal der kun småting til at gøre ens liv lettere.

At man kan sætte sig i bilen, køre og på under 10 sekunder have sin yndligmusik- eller podcast spillende, mens man kan diktere hvor GPS-skal hen, uden på noget tidspunkt at fedte med kabler eller touch-skærm er en lise.

Det leverer dagens testemne og til en pris på under 750 kroner inklusiv fragt, ser jeg ikke nogen grund til at gøre andet end at anbefale den. Såfremt du og bilens øvrige førere altså kun bruger iPhones.

Har din bil ikke CarPlay, kan du måske blive inspireret af de bestræbelser der ligger i at eftermontere løsningen i en bil her:


Loading ikon