Grænserne mellem erhvervslivet og det offentlige nedbrydes gradvist.
Og derfor er det at bombe ting tilbage til stenalderen, når stemningen vender sig mod de ministre, der har optrådt sammen med it-virksomheder.
Det mener IT-Brancheforeningen, der maner til besindelse oven på den debat, der blussede op, da videnskabsminister Helge Sander (V) blandt andet optrådte i reklameblade for SAP, KMD og HP.
Fogh forbød deltagelse
Efter massiv kritik endte sagen med, at statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) forbød sine ministre at deltage i tryksager og andet, som selskaber udgiver.
IT-Brancheforeningens direktør, Jakob Lyngsø, kalder den massive kritik af Sander for en "overreaktion."
- Ministre skal selvfølgelig ikke reklamere for bestemte firmaer på bekostning af andre. Men det må være i orden, at de bruger alle kanaler til at reklamere for deres eget budskab, siger han.
IT-Brancheforeningen mener, at der må være grænser for den politiske korrekthed, som foreningen mener har gennemsyret debatten, der i stor grad var imod Helge Sander.
Eksempelvis mente hele 81 procent af 3.121 Computerworld-læsere, der stemte på Computerworlds barometer, at hans deltagelse i reklametryksager ikke var i orden.
Den holdning deler Jakob Lyngsø ikke.
Han mener, at det endda kan være direkte skadeligt for samarbejdet mellem det offentlige og den private sektor, som er blusset op i de senere år, hvis hammeren falder hårdt, når en minister kommunikerer sit budskab ud via et selskab.
- Vi er nået langt i arbejdet med at forbedre samspillet mellem det offentlige og dansk erhvervsliv. Den udvikling gik godt, indtil denne debat blussede op. Vi skal passe meget på ikke at ødelægge de gode initiativer, mener Jakob Lyngsø.
Han peger på, at det offentlige også anvender det private erhvervsliv til at kommunikere budskaber ud, ligesom det offentlige fra tid til anden fremhæver private partnere.