Artikel top billede

Redningsplan: SAS satser stort på digitalisering og vil være verdens mest digitaliserede flyselskab

Digitalisering er en af hjørnestenene i den redningsplan, der skal frelse kriseramte SAS.

Digitalisering og avanceret it er en af hjørnestene i redningsplanen for kriseramte SAS, der for et års tid siden søgte ly for sine kreditorer under den såkaldte chapter 11, mens selskabet omstruktureres.

Selskabets CIO, Charlotte Svensson, siger til Computerworlds svenske søstermedie, ComputerSweden, at digitaliseringen er en af de vigtigste nøgler i den nye måde at drive flyselskab på.

“En af ​​de vigtigste nøgler, vi har, er digitalisering. Det er en af ​​hjørnestenene i det nye SAS,” siger hun.

SAS’ it-afdeling er blevet næsten fordoblet, siden selskabet for et par år siden fyrede en stor del af sine medarbejdere efter, at corona-pandemien for alvor ramte.

It-afdelingen består nu af godt 200 medarbejdere og vokser hele tiden. Hertil kommer et antal konsulenter, som også anvendes.

SAS’ overlevelses-plan hedder SAS Forward og har fokus på fremtiden og på at skabe og strukturere et nyt flyselskab, som kan tage konkurrencen op i markedet.

Et af de centrale elementer i planen er at være et fuldt digitaliseret flyselskab, fortæller Charlotte Svensson.

Hun peger på, at SAS er stort i Skandinavien, men ikke i verden, og at selskabet konkurrerer med både lavpris-selskaberne og med de øvrige nationale giganter.

“Det er et ret hårdt konkurrencelandskab,” siger hun.

En af ideerne med at digitalisere processer og lignende er sikre en høj grad af agilitet - ikke mindst når det gælder anvendelse af nye it-løsninger i eksempelvis clouden.

“Vi vil skabe kapaciteter, der er bedre end vores konkurrenters, hvor vi udnytter digitaliseringens fulde potentiale,” siger Charlotte Svensson.

Hun siger, at målet er at halvere både omkostningerne samt time to marktet.

Det betyder, at der skal ryddes op i de gamle og utidssvarende it-systemer, som selskabet anvender.

Samtidig skal arbejdsgange og processer standardiseres.

“Når de er standardiserede, kan vi automatisere, og så kan vi robotisere, og så kan vi ret hurtigt bygge algoritmer oven på,” siger Charlotte Svensson.

Hun fortæller til ComputerSweden, at SAS også er i gang med at kigge på AI.

AI-baserede regnemodeller skal blandt andet anvendes til at optimere brændstofforbrug og reducere madspil på flyene.