Efter 10 måneder med Sundhedsplatformen – nu er norske sundhedsansatte tæt på at give op

Ansatte og ledere der nu gennem 10 måneder har brugt den norske version af Sundhedsplatformen er nu tæt på at give op. “Måske skal vi overveje en afvikling af Helseplatformen,” lyder det nu på fra ansatte.

Artikel top billede

Da St. Olavs Hospital i den norske by Trondheim indførte den norske version af sundhedsplatforme, Helseplatformen, skete det med et håb om at opnå optimeringer.

Men i dag 10 måneder senere er ledere, tillidsrepræsentanter og medarbejdere på hospitalet nu tæt på at kaste håndklædet i ringen.

Det skriver Adresseavisen, der er regionalavis i Trondheim og Norges ældste dagblad.

“Mange medarbejdere har mistet troen på, at det er muligt at løse alle problemerne. De har mistet tilliden til journalsystemet," siger Tina Strømdal Wik, der er afdelingsleder på ortopædisk afdeling på St Olavs Hospital til avisen.

Bør overveje af en afvikling

Hun mener ifølge avisen, at det snart er på tide at trække en streg i sandet.

“Hvis den planlagte optimering ikke lykkes, skal vi måske overveje en forsvarlig afvikling af Helseplatformen,” siger hun til avisen.

Den norske Helseplatform bygger på det samme journalsystem fra amerikanske Epic, som ligger grund til den danske Sundhedsplatformen og det finske Apotti.

Helseplatformen blev taget i brug i november 2022 på St Olavs Hospital i Trondheim, der er Norges tredje største by, men efter planen skal den udbredes til hele den norske sundhedsregion Helse Midt.

Siden indførelsen er i november er systemet blev mødt med massiv kritik fra de ansatte, og det norske Sundhedstilsyn har advaret om, at systemet kan udgøre en risiko for patienterne.

Kritisk fase

Hospitalsdirektør Greth Aasved på St. Olavs betegner overfor avisen situation som direkte kritisk.

“Vi er i en absolut kritisk fase. Vi kan ikke fortsætte med at drive et sygehus med løsningen, som det ser ud nu, siger hun til Adresseavisen, hvor hun samtidig udtrykker forståelse for de ansattes frustration.

“De er blevet lovet, at løsningen bliver forbedret, men det oplever kun få forbedringer i hverdagen. De ser ikke længere noget lys for enden af tunnelen, og de tror ikke længere på, at der vil ske nogen forbedring. Det forstår jeg godt."

Ikke klar til at give op

Hospitalsdirektør understreger dog, at hun mener at det er for tidigt at opgive Helseplatformen.

“Vi har en plan, og den kan gennemføres, hvis der sikres kapacitet nok til at udføre de aftalte tiltag på St. Olav. Det er trods alt meget bedre at arbejde for, at planen bliver fulgt, end at give op. Men også hos mig er der et tidsaspekt her,” siger Greth Aasved, der understreger, at forbedringer skal ske meget hurtigt.

En arbejdsmiljøundersøgelse viser ifølge Adresseavisen desuden, at de ansatte mener at effektiviteten er gået ned og patientsikkerheden er blevet ringere efter at Helseplatformen er blevet indført.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival 2026

Digital transformation | Ballerup

Eksplosiv udvikling i cloud og AI kræver overblik og viden. Computerworld samler 3.000 it-professionelle, 70+ leverandører og 120+ talere om AI, infrastruktur, data, compliance og sikkerhed. To dage med viden og netværk. Tilmeld dig nu.

16 & 17 september 2026 | Gratis deltagelse

Beredskabsstyrelsen

Teknologi og IT-arkitekt til Beredskabsstyrelsen

Københavnsområdet

HusCompagniet A/S

IT-driftskonsulent

Midtjylland

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-supporter til lokal IT støtte i Oksbøl

Sydjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

Alexander Hoffmann

GlobalConnect

Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job