Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

It-leverandører skal stille krav om etik og klima til kunderne – ikke omvendt

Klumme: Vi trænger til et paradigmeskift i forholdet mellem kunder og it-leverandører, når det gælder ansvarlighed. Leverandører skal stille større krav om etisk adfærdsdesign og minimering af klimaaftryk og belastning af internettet.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Efterspørgslen på digitale produkter har aldrig været større.

Både erhvervslivet og det offentlige ønsker konstant nye digitale løsninger, og it-samarbejdspartnere bliver efterspurgt lige så hurtigt, som digitale teknologier udvikler sig.

De seneste tal fra IT-Branchen viser da også rekordhøj omsætning på 75,4 milliarder kroner i årets første kvartal.

Heller ikke lovgiverne kan følge det hidsige tempo, og regulering af den digitale verden sker konstant på bagkant af udviklingen.

Alt imens klikker og swiper vi os igennem digitale systemer på daglig basis.

De fleste af os tænker slet ikke dybere tanker om, hvor meget CO2 det udleder at se et ekstra afsnit af Succesion, eller hvordan vores daglige forbrug af digitale platforme og e-commerce påvirker planeten. Og miljøet.

Eller hvad det har af konsekvenser for os selv og samfundet at anvende en kunstig intelligens, som allerede er overalt omkring os. Der er så kort fra tanke til handling, når vi sidder ved skærmen, at reptilhjernen er på overarbejde.

Kombinationen af it-systemernes subtile, men store påvirkningsevne og den endnu utilstrækkelige regulering betyder, at alle virksomheder bag en digital tjeneste har et større ansvar end i mange andre brancher og sektorer.

Her bør både leverandører og virksomheden, som køber og ejer det digitale produkt eller service, være langt mere proaktive, når det gælder ansvarlighed.

Og i særligt leverandøren, som sidder med fingrene i koden og designet, bør have det på agendaen

De bør stille meget større krav om ansvarlighed i digitale produkter, end det har været tilfældet. Det starter konkret ved at stille større krav til kunderne. Krav, som rækker ud over lovgivningens beskyttelse af brugernes data.

Det starter ved at stille krav om it-løsningens udledning af C02, beskyttelse mod brug af dark patterns i adfærdsdesign og transparent brug af data.

De krav fører til handling som, at kunden aktivt skal vælge at drive løsningen i den mest energivenlige arkitektur.

Eller at en webshop får en mere etisk ansvarlig algoritme, som aktivt fravælger at anbefale babytøj og bleer til en bruger, som har kigget på fertilitetsmedicin.

Jeg oplever selv ofte i dialogen med kunder, at de endnu ikke har gjort sig overvejelser om alle de måder deres digitale produkt påvirker mennesker og planeten i negativ retning, og hvor stort den negative påvirkning er.

Eksempelvis om det belaster klimaet unødigt, fordi koden er dårlig skrevet, om løsningen skaber afhængighed hos brugeren, eller om det er svært at bruge for svagtseende.

Ikke på grund af manglende vilje, men fordi de helt simpeltikke har den nødvendige viden og indsigt om bæredygtige og ansvarlige designprincipper.

Gå forrest

Jo mere vi digitaliserer, jo vigtigere bliver det for leverandører og kunder at gøre sig de overvejelser.

Og her bør it-leverandørerne gå forrest og drive udviklingen og den ansvarlige omstilling. Både i valg af it-arkitektur, opbygningen af kode og design af løsningen.

Udviklere kan eksempelvis følge principper for bæredygtig kode, som blandt andet indebærer velovervejede valg af programmeringssprog i forhold til den konkrete opgave og at luge ud i plugins med overflødig funktionalitet.

Det kan komme til udtryk ved, at vælge opgaver og kunder fra, fordi de ikke er indstillet på at gentænke deres it-arkitektur eller et defineret ”end-of-life” for hostingløsninger for kunder, som ikke lever op til konkrete ambitioner om at mindske C02 aftrykket.

Alene fordi det er det ordentlige at gøre.

Men også fordi leverandørerne har større specialistviden om potentielle faldgruber og negative konsekvenser ved det digitale løsninger, fordi de sidder med hænderne begravet i design og kode hver dag.

Nogle leverandører vil på den korte bane nok opleve, at de taber ordrer – det har vi selv prøvet, når vi har stillet krav om ansvarlighed til vores kunder.

Men pendulet svinger mod ansvarlighed som et væsentligt konkurrenceparameter.

Og mange kunder driver efterspørgslen imod at agere mere ansvarligt, men aner ikke, at der er et bedre alternativ til den digitale platform, de anvender, og produkt, de køber.

Det er ikke kun et spørgsmål om at pudse glorien og kunne sove trygt om natten.

Det er en sund, langsigtet forretningsstrategi, som giver vækst på den lange bane, når kunderne udviser tillid til løsningen, og der er skabt en langsigtet, bæredygtig it-arkitektur.

Og så længe branchen oplever konstant og støt vækst, så bør vi altså kunne hæve barren for ansvarlighed i de løsninger, der i et hastigt tempo bliver udviklet i Danmark.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.