Google betalte Apple 36 procent af sine annonce-indtægter fra iPhones

Google har brugt en formue på at betale andre selskaber for at blive ved med at benytte Google som søgemaskine. Det bekræfter selskabets CIO, Sundar Pichai, nu.

Artikel top billede

(Foto: Unsplash / David Grandmougin)

Der er kommet nye detaljer om, hvor langt søgegiganten Google er villig til at gå for at være den foretrukne søgemaskine for internetbrugerne, i forbindelse med den verserende sag, hvor den amerikanske stat har trukket Google i retten i en sag om monopol.

Her har et vidne tidligere fortalt, at Google sender 36 procent af de annonceindtægter, som man indkassere via Apples Safari-browser, til Apple.

Det bekræftede virksomhedens CEO Sundar Pichai tirsdag, da han for anden gang sad i den varme stol ved retten i San Francisco.

Det skriver New York Times.

Og det er forholdet mellem Apple og Google, der er kernen i monopolsagen, hvor anklageren påstår, at deres indbyrdes handler og aftaler ulovligt har begrænset konkurrencen.

Google har i løbet af retssagen, der tog sin begyndelse i september, fastholdt, at dets dominans på onlinesøgninger skyldes, at deres produkt simpelthen er overlegent.

Har betalt mere end 26 milliarder dollar til forskellige virksomheder

En stor del af retssagen har været skærmet fra offentlighedens lys for at beskytte forretningshemmeligheder, men nogle informationer er dog sluppet ud.

Det er undervejs kommet frem, at Google har betalt mere end 26 milliarder dollar (178 milliarder kroner) til andre virksomheder, blandt andet Apple, Samsung og Mozilla, der skulle gøre deres søgemaskine til standardsøgemaskinen.

Ifølge mediet lyder vurderingen fra Wall Street-analytikere, at 18 milliarder dollar (124 milliarder kroner) alene er gået til Apple.

Retssagen forventes afsluttet inden for den nærmeste fremtid, mens en dom først forventes at blive truffet i begyndelsen af det kommende år.

Anklagere fra det amerikanske justitsministerium søger hårde straffe, der omfatter en ende på den praksis, som kaldes for konkurrencebegrænsende.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil