Google betalte Apple 36 procent af sine annonce-indtægter fra iPhones

Google har brugt en formue på at betale andre selskaber for at blive ved med at benytte Google som søgemaskine. Det bekræfter selskabets CIO, Sundar Pichai, nu.

Artikel top billede

(Foto: Unsplash / David Grandmougin)

Der er kommet nye detaljer om, hvor langt søgegiganten Google er villig til at gå for at være den foretrukne søgemaskine for internetbrugerne, i forbindelse med den verserende sag, hvor den amerikanske stat har trukket Google i retten i en sag om monopol.

Her har et vidne tidligere fortalt, at Google sender 36 procent af de annonceindtægter, som man indkassere via Apples Safari-browser, til Apple.

Det bekræftede virksomhedens CEO Sundar Pichai tirsdag, da han for anden gang sad i den varme stol ved retten i San Francisco.

Det skriver New York Times.

Og det er forholdet mellem Apple og Google, der er kernen i monopolsagen, hvor anklageren påstår, at deres indbyrdes handler og aftaler ulovligt har begrænset konkurrencen.

Google har i løbet af retssagen, der tog sin begyndelse i september, fastholdt, at dets dominans på onlinesøgninger skyldes, at deres produkt simpelthen er overlegent.

Har betalt mere end 26 milliarder dollar til forskellige virksomheder

En stor del af retssagen har været skærmet fra offentlighedens lys for at beskytte forretningshemmeligheder, men nogle informationer er dog sluppet ud.

Det er undervejs kommet frem, at Google har betalt mere end 26 milliarder dollar (178 milliarder kroner) til andre virksomheder, blandt andet Apple, Samsung og Mozilla, der skulle gøre deres søgemaskine til standardsøgemaskinen.

Ifølge mediet lyder vurderingen fra Wall Street-analytikere, at 18 milliarder dollar (124 milliarder kroner) alene er gået til Apple.

Retssagen forventes afsluttet inden for den nærmeste fremtid, mens en dom først forventes at blive truffet i begyndelsen af det kommende år.

Anklagere fra det amerikanske justitsministerium søger hårde straffe, der omfatter en ende på den praksis, som kaldes for konkurrencebegrænsende.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S