Mattias Tesfaye siger undskyld til iPad-børnene. Men skylden ligger hos forældre, lærere og politikere der blindt digitaliserede undervisningen

Computerworld mener: Folkeskolen skal skabe fordybelse. Men en uhellig alliance af lærere, forældre og politikere har i stedet aktivt skubbet på for at digitalisere - også selvom resultaterne allerede i 2013 viste, at det kunne skade elevernes læring.

Artikel top billede

(Foto: Apple PR)

Forleden sagde børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) undskyld til en hel generation af børn og unge, som har været ofre for en digitaliseringsbegejstret og naiv tid.

Det er helt på sin plads. Tak for det, Mattias.

For hvor folkeskolen skal skabe fordybelse og muligheden for at lære at lære, har en uhellig alliance af usikre lærere, forældre og politikere i stedet aktivt skubbet på for at digitalisere - også selvom resultaterne allerede i 2013 viste, at introduktion af tablets lige frem kunne skade elevernes læring.

Det ved jeg, for Computerworld advarede allerede mod udviklingen for 10 år siden.

Det var den gang, hvor elever i tusindvis fik udleveret tablets af rare og velmenende politikere. Målet var diffust, men alle kunne lide at få en iPad.

Og skulle man, som denne skribent gjorde i en skolebestyrelse for fem-seks år siden, driste sig til at udfordre det kloge i at bruge de enormt forstyrrende mobiltelefoner som selve omdrejningspunktet for undervisningen, blev man betragtet som en lidt lattervækkende maskinstormer.

Digital natives findes ikke

Det virkede næsten som om, at jo mindre undervisere og forældre vidste om it - jo mere forhippede var de på at digitalisere undervisningen.

Dunning-Kruger effekten for fuld afterburner - og en opfattelse, der ledte til det latterlige begreb om ”digital natives”.

Det er et begreb, som enhver, der har set en gennemsnitlig 14-årig prøve at betjene andet end TikTok og YouTube på deres telefon, ved ikke findes.

At mange it-professionelle undervejs har været skeptiske, kan ikke overraske.

For vi har altid vidst, at det er direkte naivt at tro på forandring ved at droppe 300 hvide Apple-kasser af ved skoleporten og så tage tilbage til rådhuset.

Det er i det hele taget temmelig håbløst at tro, at årgange af unge mennesker af sig selv får bedre undervisning og pasning eller bliver bedre til teknologi på grund af iPads.

TopGun giver ikke flyvefærdige piloter

Det ville svare til, som undertegnede skrev i 2013, at man viste TopGun-filmene til alle danske 7. klasser i sikker forvisning om, at de unge nu kunne mestre kampfly efter endt skolegang.

Så undervisningsministerens undskyldning er helt på sin plads.

Også selvom intentionen var god nok. For vi har brug for at nuværende og kommende generationer mestre digitale færdigheder.

Men de færdigheder handler om at forstå, forholde sig kritisk til og kunne arbejde med digitale værktøjer hvor det giver mening.

På lige linje med andre vigtige værktøjer som matematik, idehistorie og sprog – alt sammen områder der som it giver adgang til andre måder at forstå, reflektere og handle.

De værktøjer kunne de blindt teknologibegejstrede godt selv have brug for.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    G. Tscherning A/S

    IT & Digitaliseringsansvarlig

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP Arkitekt

    Københavnsområdet

    Erhvervsakademi København

    Specialist med fokus på GDPR og informationssikkerhed (fuldtid)

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S