AI ændrer vores organisationer: Men hvor bliver HR-lederne af? 

Klumme: Computeren gør arbejdet. Mennesker hjælper bare til. Hvis kraftfuld AI får os derhen, så bliver arbejdet fundamentalt forandret, og vores organisationer skal følge med. Er det ikke et anliggende for strategisk HR?  

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Forleden faldt jeg over Christiane Vejløs fortælling om at opføre sig som et menneske i Netto-køen.

Hun lagde telefonen i lommen, kiggede op og førte en ultrakort validerende samtale om at være på arbejde på en søndag, og kassemedarbejderen livede op over den overraskende menneskelighed på en regntung dansk forårsdag.

Samme Vejlø er bogaktuel med bogen ”Argumenter for mennesker”, og hun slår med sin lille hverdagshistorie vel også et slag for, at vi bliver opmærksomme på vores egen robotadfærd i hverdagen.

Det tog sikkert ti sekunder mere i Netto-køen og medførte skulende blikke fra de andre i køen, at hun formastede sig til at betragte kassemedarbejderen som et levende menneske og ikke som en robot.

Historien handler for mig at se om, at vi er på et punkt i historien, hvor vi helt seriøst skal forholde os til samspillet mellem menneske og maskine.

Vi skal arbejde med, hvad det er at være menneske, når arbejdet flytter over i software.

New practice

Samtidig i en anden af hverdagens galakser – nemlig LinkedIn – så jeg en managementkonsulent advokere for en new practice.

Han argumenterer tankevækkende for, at vi nu skal gøre op med et 100-årigt paradigme, der definerer arbejdet som noget, mennesker gør, og derfor reducerer computere (og dermed AI) til medhjælper. Procesforbedringen med denne tænkning er for lille og for inkrementel.

Paradigmet har været, at menneskeligt arbejde koster penge, og derfor skal vi automatisere og kortslutte og reducere vores processer på alle tænkelige måder – ikke mindst med teknologi.

Men hvad nu, hvis AI gør arbejdet? Ja, så kan processen jo være så lang og besværlig, den vil være, uden at det rent faktisk gør den dyrere.

Ikke lige præcis et budskab om lean. Milevidt fra RPA-rationalet, som er at erstatte trivielle og rutineprægede elementer i en menneskelig arbejdsproces med software.

Nej, det her er at tage konsekvensen af, at AI gør arbejdet og så starte med at bygge den rette proces med det udgangspunkt og ikke lade AI-modellen efterligne menneskets arbejdsproces.

Hvor er HR?

De to historier ovenfor ligger jo på en bund af den ene forudsigelse efter den anden om, hvordan AI vil ændre vores arbejdsliv.

Store dele af de fleste menneskers jobindhold spås forandret, og nærmest ingen job bliver uberørt af teknologien.

Resultatet er kolossale forandringer i vores organisationer, og derfor er det så underligt, at HR-funktionen nærmest er usynlig i den teknologiske debat.

Mens samfundet og politikerne helt generelt er ved at forholde sig til både at fremme AI og afbøde negative effekter af AI, vil det være mindst lige så relevant, at vi begynder at arbejde internt i virksomhederne.

Naturligvis er der kæmpestore forskelle på, hvordan en 28-årig og en 68-årig vil se på AI på arbejdspladsen.

Og jeg taler da heller ikke om finde én rigtig vej at gå. Tværtimod.

Vi behøver et rum - en kultur – hvor vi bearbejder den nye teknologis betydning i bredeste forstand, for vi er kun lige begyndt.

AI’s konsekvens for medarbejderne handler om etik, kompetence, jobindhold, arbejdsdeling og viden. Og teknologien er slet ikke færdigudviklet (og færdig bliver den aldrig), og de organisatoriske konsekvenser står heller ikke bøjet i neon.

Men netop derfor er der brug for en aktiv strategisk HR-funktion til at facilitere forandringen.

Hvis man beder ChatGPT om at argumentere for, at HR-ledelsen skal være aktiv omkring AI, så kan den levere disse manende ord:

”I sidste ende er nøglen til en vellykket AI-udrulning en holistisk tilgang, der integrerer teknologien harmonisk med menneskelige færdigheder og værdier. HR-chefer er bindeleddet mellem teknologiske fremskridt og menneskelig kapacitet. Deres rolle som strategiske beslutningstagere og kulturforvaltere er afgørende for at sikre, at AI ikke blot bliver en teknologisk tilføjelse men en transformation, der styrker mennesker og organisationen som helhed. I den digitale tidsalder er det netop HR-chefernes menneskelige touch, der vil lede vejen fremad.”

Meget fint skrevet. Nu håber jeg, at HR-lederne griber handsken.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil