Den sultne ost Pac-man fylder 25 år

Det var en pizza, der inspirerede til skabelsen af den spisende ost, Pac-man, der blev sendt på gaden for 25 år siden. Med spillets klare personkarakteristik og overskuelige handling blev en ny tid for computerspil indledt med lanceringen i juni 1980. Kun én mand har spillet alle niveauer fejlfrit igennem.

I denne måned er det 25 år siden, at Pac-man så dagens lys og dermed indvarslede det måske første kvantespring inden for computerspil.

Trods enorm udvikling og stedse mere avancerede og flotte spil, husker folk overalt stadig det gule hoved med den glubende appetit på prikker på rad og række i den nok så kendte labyrint.

Måske er forklaringen, at Pac-man var et af de første spil, hvor spilleren faktisk kontrollerede en person i et spil fremfor at kontrollere tanks eller missil-baser eller andet upersonligt.

Man skal være nogen

Netop denne teknik bærer langt de fleste computerspil i dag præg af.

Og måske har de mange producenter, der siden har tjent millioner på computerspil, lært det af den succes, som Pac-man fik - det her med, at spilleren skal være nogen i de fede spil.

Ideen til Pac-man kommer egentlig fra en pizza.

Det var Namco-designeren Toru Iwatani, der en dag sad og spiste en pizza. Da han havde spist et stykke, kiggede han ned på pizzaen på bordet, hvor der altså manglede et stykke, og vupti, fik han ideen til spillet.

I begyndelsen hed spillet Puck-man, men det kunne amerikanerne ikke lide, fordi de syntes, at det var for nemt at udskifte p'et med et f. I stedet blev spillet lanceret i USA i 1980 under navnet Pac-man.

Ingen præcis dato

Namco ligger ikke inde med en præcis lanceringsdato, men selskabet ved dog, at der mellem 1980 og 1987 blev solgt knap 294.000 arkade-maskiner med spillet.

I årene derefter buldrede Pac-man frem. Der var tegnefilm, popsange og massevis af sideprodukter.

Ifølge CNN har kun én person spillet et fejlfrit spil helt til maskinen ikke kunne byde på mere. Det var Billy Mitchell, der opnåede 3.333.360 point efter at have guffet sig gennem 256 niveauer i løbet af seks timer. Det var i 1999.

Namco ejer stadig rettighederne til Pac-man og udgiver fortsat spil som Pac-Mania 3D, Pac-Pix og Pac-man Pinball.

Relevant link

Ta' et spil Pacman her




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere