Hvad kan AI egentlig gøre for os? Her er fire svar fra Computerworlds AI & Cloud Festival

Der er på Computerworlds Cloud & AI-festival klare forventninger til, hvad de 2.000 besøgende vil tale om. Vi spørger Kyndryl, TDC Erhverv, timengo og Dell.

Artikel top billede

AI vil komme til at forandre meget – men der er stadig behov for at bygge projekterne på klassiske dyder som sund fornuft og respekt for datasikkerhed. Det siger Jørgen Floes, VP og Distinguished Engineer hos Kyndryl, (Foto: Michael Svendsen)

Mens cloud er ved at være moden og samtalen drejer i retning af, hvad der skal ligge on-premise, hvad der skal ligge i skyen og hvor meget, man vil betale for det, så er diskussionen om AI stadig ved at træde sine barnesko.

Mange er for eksempel stadig i tvivl om, hvad AI kan gøre for dem, hvordan de kommer i gang og ikke ramler skævt ind på regulativer og lovgivning.

Det er den slags samtaler, som partnerne venter at have mange af på årets Computerworld Cloud & AI-festival, der netop er skudt i gang i København med godt 2.000 deltagere.

TDC: AI marcherer ind i kundecentret

”Vores fokus er på kundecentret, hvor conversational AI kommer til at marchere ind i stor stil og automatisere i betydelig grad,” siger Michael Povlsen, Collaboration Sales Executive, i TDC Erhverv.

Han erkender dog samtidig, at mange virksomheder er bekymrede for at bygge kunderettede chatløsninger, der ikke fungerer optimalt eller måske endda skræmmer kunderne væk.

”Det er naivt at tro, at man bare kan købe en AI-løsning og så er alt godt. Men man kan komme virkelig langt ved at have en god partner ved hånden, være realistisk og gøre sit forarbejde ordentligt. Og så vil man også stå med løsninger bygget på conversational AI, som virkelig kommer til at gøre en stor og positiv forskel,” siger Michael Povlsen.

Timengo: AI kræver nye vaner

Lidt det samme er Michael Bosholdt, partner hos timengo, inde på.

Han holder selv oplæg onsdag om implementering af Microsoft Copilot, og virksomheden har i år to stande, hvoraf den ene er dedikeret til netop dén platform.

”Vi er selvsagt begunstiget af, at der er enorm interesse for Copilot, og at Microsoft trækker en stor del af læsset med at fortælle om den,” siger Michael Bosholdt.

”Men vi ser også, hvordan en del virksomheder har Copilot-licenser liggende, som de slet ikke får nok ud af. Så her er der behov for at ændre nogle vaner, og det tror jeg, at vi kommer til at tale meget om på årets festival,” siger han.

Dell: Usecase og businesscase skal spille sammen

En helt anden udfordring er at have fundamentet på plads, når man – og særligt de første gange – kaster sig over AI. Det konstaterer marketingdirektør Christian Riise fra Dell.

”Det er ingen hemmelighed, at AI-projekter undertiden fejler eller at man ikke får alt det ud af dem, som man havde håbet. Ligesom med alle mulige andre IT-projekter,” siger Christian Riise.

”Nogle gange er udfordringen af teknisk karakter, mens det andre gange bunder i, at man måske har en god usecase, men ikke en særligt god businesscase – eller omvendt. Og her er den banale sandhed jo, at der gerne skal være overensstemmelse mellem de to,” bemærker han.

”Det er stadig early days. Vi er alle ved at gøre os erfaringer med AI, og netop derfor er det vigtigt når man som her på Cloud & AI-festival kan høre så mange kvalificerede oplæg, skabe kontakter og udveksle erfaringer med så mange dygtige mennesker, så vi kan lære af hinanden” siger Christian Riise.

Kyndryl: AI er – også – datasikkerhed og sund fornuft

Endelig er der et helt fjerde emne, som går igen, når man taler med partnerne på årets festival: Nemlig regulering og governance af AI.

Det siger Jørgen Floes, VP og Distinguished Engineer hos Kyndryl, der også holder oplæg her til formiddag.

”AI Act er naturligvis et stort tema, som også fylder meget hos vores kunder. Men samtidig er der også stadig de andre regulativer, man jo skal overholde; GDPR og NIS2, for eksempel – og i alle tilfælde er nøglen til det hele i ikke ubetydeligt omfang datasikkerhed,” siger Jørgen Floes.

”Så selv om AI på mange måder kommer til at forandre meget, så bør løsningerne stadig stå på et fundament af datasikkerhed og respekt for, hvordan man planlægger, implementerer og driver et godt IT-projekt. Så meget ændres – men altså slet ikke alt,” konstaterer han.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S