EU vil se medieplatformes algoritmer efter i sømmene: Får halvanden måned til at give tilfredsstillende svar - ellers vanker der bøder

Europæiske myndigheder vil granske, hvilke risici sociale medie-giganters algoritmer forstærker. De store virksomheder har halvanden måned til at svare.

Artikel top billede

(Foto: Foto af Igor Omilaev via Unsplash)

Europa-Kommissionen har rettet et skarpt fokus mod de algoritmer, som sociale medieplatforme benytter til at anbefale indhold til deres brugere.

Kommissionen har i den forbindelse krævet detaljeret information fra YouTube, Snapchat og TikTok om, hvordan deres algoritmer fungerer, og hvilken rolle de spiller i forhold til spredningen af skadeligt indhold, herunder ulovlige stoffer, hadefuld tale og potentielle trusler mod valg og den offentlige debat.

Det fremgår af en meddelelse fra Europa-Kommissionen.

Henvendelsen er en del af EU’s Digital Services Act (DSA), som blev vedtaget i 2022, og som har til formål at styrke reguleringen af digitale platforme.

Loven pålægger store teknologivirksomheder og sociale medie-giganter at vurdere og håndtere de risici, der opstår fra deres anbefalinger, som er baseret på algoritmer, og at tage skridt til at afværge skadelig indflydelse på brugernes mentale helbred samt beskytte mindreårige.

Kigger algoritmer efter i sømmene

Og det er især de sociale mediers algoritmer, der udgør kernen i platformenes anbefalinger og som er med til at forme, hvilket indhold brugerne ser, EU-Kommissionen vil se efter i sømmene.

Algoritmerne kan nemlig være med til at forstærke problematiske mønstre og føre brugerne ned i såkaldte “kaninhuller” af ekstremt indhold, som kan skabe en afhængighedslignende adfærd, forværre brugernes mentale helbred og gøre det sværere at undgå skadeligt eller ulovligt indhold.

Ifølge Kommissionens udmelding vil de informationer, som YouTube og Snapchat skal levere, omfatte algoritmernes parametre, og hvordan de forstærker systemiske risici såsom trusler mod valgprocesser og den offentlige debat.

TikTok skal desuden redegøre for, hvilke foranstaltninger de har indført for at beskytte deres platform mod manipulation af ondsindede aktører og reducere risici i forbindelse med valg.

Kommissionen har tidligere åbnet non-compliance-sager mod Meta, AliExpress og TikTok for at bryde reglerne under DSA i forhold til netop anbefalingssystemer.

Konsekvenser ved manglende svar

De involverede virksomheder skal levere de efterspurgte oplysninger senest 15. november.

Hvis Kommissionen vurderer, at svarene er utilstrækkelige, kan det resultere i bøder eller yderligere undersøgelser.

DSA’en giver EU mulighed for at sanktionere virksomheder med betydelige bøder, hvis de undlader at give fyldestgørende eller korrekte oplysninger.

Manglende efterlevelse af EU's krav kan også føre til bøder.

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Nordjylland

Politiets Efterretningstjeneste

PET søger AD-specialister til Danmarks mest hemmelige AD-infrastruktur

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Test Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car