Prisdyk på fladskærme koster dyrt

Trods et rekordstort salg er de globale producenter nu presset på indtjeningen på paneler til fladskærme. Prisen er dykket markant i specielt første halvdel af året, og det tvinger danske producenter til at holde tungen lige i munden.

Prisdykket på tv-fladskærme begynder nu at gøre ondt hos de asiatiske producenter, hvor både sydkoreanske Samsung og LG Electronics må melde om stor tilbagegang i årets andet kvartal.

Hos LG Electronics steg salget af digitale tv-skærme med 42 procent i forhold til året før, men alligevel fik hele skærm-forretningen et driftsunderskud på omkring 130 millioner kroner.

De samme meldinger kom fra Samsung, da selskabet offentliggjorde sit kvartalsregnskab fredag.

For de danske producenter af fladskærme gør prisfaldet, at de skal holde tungen lige i munden. På den ene side skal de give mindre for selve panelerne til skærmene, på den anden bliver de alligevel presset på slutprisen.

- Det er ikke sådan, at er det faldet 10 procent, så tjener vi 10 procent mere. Det udhuler vores overskud, fordi der er forventninger om prisfald. Omvendt er volumen stigende, siger administrerende direktør Lars Bjerg fra Amitech.

Tema om digitalt tv

Fra 18. til 29. juli sætter Computerworld i en række artikler fokus på digitalt tv.


» Læs alle tema-artikler

Den danske it-producent køber printpladerne og panelerne i Østen, men samler og designer selv tusindvis af skærme i Danmark, hvor salget af dem i andet kvartal udgjorde 25 procent af omsætningen.

Brancheforeningen Forbrugerelektronik forventer, at der i alt bliver solgt 130.000 flade tv i Danmark i år, mere end en fordobling i forhold til sidste år.

- Det bedste er egentligt stabile priser, for når man har prisfald hele tiden, er der flere ting, der går galt. Lageret mister værdi, og kunden har en forventning om, at prisen falder, så han udskyder købet, siger Lars Bjerg.

Umiddelbart ser det ikke ud til, at der venter stabile priser lige om hjørnet, i hvert fald for fladskærme til brug i stuerne.

Samsung forventer, at priserne på fladskærme til pc'er og bærbare pc'er er stabiliseret, mens it-giganten forventer yderligere prisfald på fladskærme til tv.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S