Artikel top billede

(Foto: PR: Pexels/Allen Boguslavsky)

Nu kræver den amerikanske regering, at Google sælger en del af sit annonce-imperium

Det amerikanske justitsministerium vil have Google til at sælge annoncemarkedspladsen Ad Exchange og selskabets udgiver-platform for at bryde virksomhedens "ulovlige monopol" på annoncemarkederne. Google afviser kravene og advarer om negative konsekvenser for udgivere og annoncører.

Det amerikanske justitsministerium ønsker, at Google sælger sin digitale annoncemarkedsplads Ad Exchange samt Google for Publishers, som anvendes til styring og levering af annoncer på websteder.

Ønsket kommer efter en afgørelse fra en lokal amerikansk dommer. Dommeren fandt, at Google ulovligt havde opnået og opretholdt en dominerende position på to kritiske annoncemarkeder.

Det skriver Reuters.

Frasalg er nødvendigt for at opløse Googles monopolistiske kontrol og genoprette konkurrencen på de markeder, der omfatter annoncebørser og udgiver-annonceservere, lød det ifølge justitsministeriet under en retssag mandag.

Den lokale amerikanske dommer fastslog i sidste måned, at Google "forsætligt havde opnået og opretholdt monopolmagt" på disse markeder.

Det var endnu et nederlag for Google, efter at en anden dommer tidligere havde afgjort, at Google også har et ulovligt monopol på markedet for onlinesøgning.

Dommeren har fastsat en prøvedato i september efter at have hørt på argumenter fra både Google og justitsministeriet om mulige løsninger på Googles dominans på markedet for annoncemedier, som benyttes af onlineudgivere.

Google har reageret ved at sige, at virksomheden går ind for at åbne for realtidsbudgivning for konkurrenter.

Tech-giganten mener dog ikke, at justitsministeriet har et juridisk grundlag for at kræve frasalg af virksomhedens annonceteknologiske værktøjer.

"DOJ's (justitsministeriet, red.) forslag om at tvinge et frasalg af vores annonceteknologiske værktøjer går langt ud over domstolens resultater, har intet juridisk grundlag og vil skade både udgivere og annoncører," lyder det fra Lee-Anne Mulholland, Googles vicepræsident for Regulatory Affairs, i en officiel udtalelse.

En markedsplads for annonceplads

Ad Exchange fungerer som en markedsplads, hvor udgivere kan gøre usolgt annonceplads tilgængelig for realtidskøb.

Publisher-annonceservere er platforme, der benyttes af websteder til at opbevare og administrere deres digitale annoncebeholdning.

Teknologien gør det muligt for onlineudgivere, herunder nyhedsmedier og andre indholdsproducenter, at generere indtægter ved at sælge annonceplads.

Tidligere i 2024 tilbød Google at sælge Ad Exchange for at afslutte en EU-antitrust-undersøgelse.

Det forslag blev afvist af europæiske udgivere, der mente, at tilbuddet var utilstrækkeligt til at afhjælpe Googles dominerende stilling.

Ifølge Googles topchef, Sundar Pichai, kan det blive intet mindre end enden for Googles søgemaskine, som vi kender den, hvis USA's justitsministerium får held med at tvinge selskabet til at frasælge bestemte forretningsben.

Google er den ubestridte konge på markedet for onlinesøgning med over 90 procent af markedsandelene.