Artikel top billede

(Foto: Mariano Di Luch/Pexels)

IBM erstatter hundredvis af HR-folk med kunstig intelligens

IBM har erstattet hundredvis af ansatte med kunstig intelligens, men alligevel har AI bidraget til at skabe flere job i selskabet.

Konturerne begynder efterhånden at tegne sig af, hvordan kunstig intelligens påvirker arbejdsmarkedet.

Det ser vi blandt andet hos it-giganten IBM, der gennem de seneste år har satset massivt på at effektivisere sine interne arbejdsgange ved hjælp af kunstig intelligens.

I et interview med Wall Street Journal fortæller selskabets administrerende direktør, Arvind Krishna således, at selskabet har kunnet erstatte “et par hundrede” HR-ansatte med AI-agenter.

Men, understreger han, det har ikke ført til en reduktionen at det samlede antal ansatte.
Tværtimod har brugen af kunstig intelligens bidraget til at skabe flere job hos IBM.

“Selvom vi har gjort et enormt stykke arbejde internt i IBM med at udnytte kunstig intelligens og automatisering i en del af vores forretningsprocesser, så har det betydet, at vores samlede antal medarbejdere er steget, fordi det har givet os mulighed for at investere mere i andre områder,” siger Arvind Krishna til The Wall Street Journal.

Frigør ressourcer

Han forklarer, at selskabet mere konkret har brugt kunstig intelligens på en måde, der har gjort det muligt at frigøre ressourcer til områder, som ifølge ham kræver kritisk tænkning og interaktion med andre mennesker.

Det betyder helt konkret, at IBM har ansat flere softwareudviklere samt salgs- og marketingfolk.

IBM har for nylig selv udviklet en løsning, der gør det muligt for virksomheder at udvikle AI-agenter, men de tilbydes også af selskaber som OpenAI, Anthropic og Google.

Agenterne kan eksempelvis sættes til at håndtere kundemails, planlægge møder eller analysere data, hvilket gør dem særligt velvalgte til administrative funktioner, som der eksempelvis er en del af i HR-afdelinger.

Succes med kunstig intelligens

Arvind Krishna fortæller ikke i interviewet, hvornår eller hvor i verden IBM har erstattet af HR-folkene med AI-agenterne.

Men IBM’s landechef i Danmark Thomas Kovsted har i et interview med Computerworld sidste år fortalt, at selskabets også herhjemme har haft succes med at bruge kunstig intelligens til netop HR-opgaver.

“På baggrund af dette har vi frigjort 85 procent af vores administrative medarbejdere til andre opgaver, og det betyder, at 96 procent af alle henvendelser til vores HR-afdeling nu bliver håndteret uden menneskelig intervention,” sagde IBM-direktøren til Computerworld sidste år.

Læs hele interviewet her:



White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis