Du lyder som en chatbot – og du aner det ikke selv

AI påvirker ikke længere kun det, vi skriver – den former også vores måde at tale, tænke og måden vi relatere til hinanden på. Sprogforskere advarer om, at det kun er begyndelsen.

Artikel top billede

(Foto: Igor Omilaev / Unsplash)

Hvis du synes, at flere og flere mennesker lyder lidt... ens, så er du ikke alene.

Uanset om du deltager i et Teams-møde, lytter til en akademisk forelæsning eller ser en YouTube-video fra en niche-kanal, så er der stigende sandsynlighed for, at du støder på vendinger som delve into, meticulous eller in this realm, der på dansk svarer til at dykke ned i, grundig og i dette felt.

Det er ikke tilfældigt – det er AI, og især ChatGPT, der langsomt men sikkert er begyndt at præge vores sprog, skriver The Verge på baggrund af en analyse fra Max Planck Institute for Human Development.

Et sprogligt vandmærke

Forskere fra Max Planck Institute for Human Development har analyseret 280.000 YouTube-videoer fra akademiske kanaler og konkluderer, at visse AI-favoriserede ord er steget markant i brug siden ChatGPT’s lancering.

Et enkelt ord stod særligt ud: Delve, som forskerne kalder et sprogligt vandmærke for AI’s tilstedeværelse og som altså på dansk betyder 'at dykke ned i noget'.

"Vi internaliserer dette virtuelle ordforråd i vores daglige kommunikation," siger Hiromu Yakura, som er postdoc og hovedforfatter på studiet, til mediet.

"Delve er kun toppen af isbjerget," lyder det videre.

Påvirker også vores tone

Indtil videre har forskningen især fokuseret på ordvalg. Men der er tegn på, at AI’s aftryk også er ved at brede sig til, hvordan vi taler - altså vores tone og måde at strukturere sætninger på.

Vores sprog bliver ifølge forskerne mere organiseret, mindre følelsmæssigt og mere ChatGPT-agtigt.

Levin Brinkmann, der er medforfatter og forsker ved Max Planck, peger på, at det ikke kun handler om sproglige præferencer, men om en ny norm for, hvordan vi udtrykker os.

"Det er struktureret, det er glat, det er korrekt. Men det er også følelsesfladt og svært at skelne fra alle andre," siger han til mediet.

Det sætter en ny type tillidsproblematik i gang, som forskere fra Cornell University også har dokumenteret.

AI-baserede forslag i chat – som omfatter autosvar og autokorrektur – kan faktisk styrke samarbejde og skabe en oplevelse af følelsesmæssig nærhed.

Men hvis modparten har mistanke om, at man bruger AI, falder tilliden dramatisk. Det er ikke brugen i sig selv, der skaber afstand, men derimod mistanken alene.

Læses lige nu

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Midtjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    Sektionsleder til DevOps i PET

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S