Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

TDC har investeret milliarder i fibernet: Alligevel flygter kunderne

TDC's markedsandel på bredbånd er på det laveste niveau nogensinde trods massive investeringer.

TDC har brugt milliarder på at udrulle fibernet til hundredtusindvis af husstande, men kunderne flygter alligevel.

Det rejser alvorlige spørgsmål om selskabets strategi, vurderer eksperter.

TDC’s markedsandel på bredbånd er faldet til blot 32,6 procent, hvilket er det laveste niveau nogensinde.

Siden 2022 har teleselskabet mistet næsten 130.000 bredbåndskunder, svarende til 13 procent, skriver Finans på baggrund af tal fra Digitaliseringsstyrelsen.

Samtidig er selskabets oprindelige mål om at rulle fiber ud til én million husstande i 2025 blevet opgivet. TDC har endnu ikke passeret 800.000 husstande, og kun omkring 270.000 af disse forbindelser er faktisk i brug.

Teleanalytikere kalder udviklingen alarmerende. En af dem er John Strand, der har rådgivet i telebranchen i årtier. Han mener, at TDC’s strategi er slået fejl.

"Det svarer til, at du har en burgerkæde med 50 restauranter. Du beslutter at udvide til 100, men når byggeriet er færdigt, har du færre kunder end før," siger han til Finans.

TDC’s ejere – tre danske pensionskasser og kapitalfonden Macquarie – har siden 2018 postet store summer i udrulningen, men selskabets gæld er steget markant og kundetabet fortsætter.

Sidenhen er Macquarie blevet eneejer af TDC, efter de har købt pensionskasserne ATP, PFA og PKA ud.

TDC Net fastholder dog, at fiberen er fremtidens løsning.

“Vores investeringer handler ikke alene om abonnenter her og nu, men om at sikre Danmark et digitalt fundament, der kan bære væksten i årtier frem,” lyder det fra selskabets kommercielle direktør Robert Dogonowski i en skriftlig udtalelse til mediet.