Artikel top billede

(Foto: Photo by charlesdeluvio on Unsplash)

Tjekker du også systemerne i fritiden? Så gør du ligesom rigtig mange andre it-professionelle, og det kan føre til stress

Et stort antal it-ansatte får forstyrret deres privatliv i aftener og weekender, viser en undersøgelse.

Nedetid – hvad er det?

For mere end halvdelen (52 procent) af de it-ansatte i en ny undersøgelse gælder, at de tjekker dashboards om aftenen, i weekenderne og under ferier.

59 procent sagde, at tidligere afbrydelser havde gjort dem mere optaget af at sikre sig, at alt fungerer.

En tredjedel af it-professionelle sagde tilmed, at de følte sig tvunget til at tjekke systemerne mindst en gang i timen.

Det skriver The Register.

De hyppige afbrydelser af, hvad man end foretager sig i fritiden, forstyrrer tre af fire (76 procent) af de respondenter, som tjekkede systemerne udenfor arbejdstiden.

Næsten halvdelen (43 procent) i undersøgelsen rapporterede at modtage alarmer flere gange om dagen, som decideret har overbelastet dem.

Lav tillid til systemer

Stressen kan også opstå den anden vej rundt:

Omkring 30 procent af respondenterne i undersøgelsen svarede, at de havde oplevet nedetid, fordi de forsømte at tjekke deres dashboards i tidsrummet, fra et problem var begyndt at blinke, til det udviklede sig et regulært nedbrud.

Som med så mange andre af tidens udfordringer kommer generativ kunstig intelligens med et bud på en løsning. I alarmernes tilfælde AI-genererede opsummeringer.

Omkring halvdelen af respondenterne mener, at de kan spare tid og fremskynde håndteringen af hændelser.

En del af de adspurgte er dog skeptiske ved AI-løsninger på feltet.

Ifølge virksomheden bag undersøgelsen, hostingfirmaet Liquid Web, bør man måske i stedet stille spørgsmålet, hvorfor it-professionelle har så lav tillid til deres systemer og arbejdsgange, at de føler behov for at blive ved med at tjekke ind.