Godmorgen og velkommen tilbage til Computerworlds morgen-briefing og en ny uge med seneste nyt om it og teknologi fra nær og fjern.
Denne mandag morgen – og resten af ugen - er det Qëndrim Fazliu, der guider dig gennem dagens første nyheder.
I dag kan jeg levere kort nyt om cyberkriminalitet, planer om en digital morgenbutler samt et opgør med de voksende mængder af AI-skabt vås på kontorerne.
Lad os straks hoppe ud i det.
God dag og god læselyst.
ChatGPT skal være din digitale morgenbutler
Fra en morgen-briefing til en anden.
OpenAI vil nemlig eksperimentere med en ny funktion, der har fået navnet ChatGPT Pulse.
Den nye funktion skal hver morgen levere en personlig opdatering baseret på dine samtaler, kalendere og præferencer, skriver selskabet i en meddelelse.
Pulse fungerer som et slags AI-dashboard i visuelle kort og skal eksempelvis komme med forslag til dagens træning, idéer til mad, nyhedsoversigter og påmindelser, som alt sammen bliver genereret om natten og leveret som en slags digital morgenkaffe.
Funktionen kan lige nu testes af brugere med et Pro-abonnement og forventes at blive rullet bredere ud senere.
Ifølge selskabet får brugerne fuld kontrol over, hvad Pulse må bruge og vise.
Og det lader altså til, at man fra OpenAI’s side håber, at man med den nye funktion kan gøre ChatGPT til en mere aktiv assistent fremfor en passiv chatbot.
Hackere har stjålet data om mere end 8.000 vuggestuebørn
Et cyberangreb mod børnepasningsfirmaet Kido International i London har kompromitteret følsomme oplysninger om mere end 8.000 børn.
Det drejer sig ifølge hackerne selv om oplysninger som navne, billeder, adresser og kontaktoplysninger til deres familier, skriver Reuters.
Hackergruppen "Radiant" hævder at stå bag angrebet og har allerede offentliggjort data om 10 af vuggestuebørnene på sin leak-portal på dark web.
Gruppen truer med, at næste skridt er at offentliggøre oplysninger om yderligere 30 af børnene samt 100 ansatte hos Kido International.
Ifølge britisk politi efterforskes sagen stadig, og ingen er endnu anholdt. Hackerne påstår at være baseret i Rusland, men har ikke fremlagt beviser.
Gruppen oplyser ifølge mediet, at den har hjemme i Rusland, men det har ifølge Reuters ikke været muligt at få bekræftet.
Mercedes-Benz’ chipteam bliver ny Silicon Valley-startup
Efter fem års arbejde med at udvikle fremtidens hjerner til selvkørende biler har Mercedes-Benz nu spundet sin chip-division i Californien ud i et selvstændigt firma.
Selskabet har fået navnet Athos Silicon, skriver Reuters.
Den nye virksomhed vil fokusere på energieffektive og pålidelige chipdesigns, der kan bruges i elektriske biler, droner og andre autonome køretøjer, lyder det.
Athos Silicons' chips bygges med såkaldte chiplets, der pakkes tæt sammen og ifølge selskabet bruger op til 10-20 gange mindre strøm end konventionelle løsninger.
Det nye selskab får både IP-rettigheder og en "betydelig investering" med fra Mercedes-Benz, men skal altså fungere som et uafhængigt selskab med egne investorer og et neutralt markedssigte og vil altså derfor have mulighed for at arbejde sammen med andre bilproducenter end blot Mercedes-Benz, lyder det.
AI-genereret sludder koster virksomhederne penge og tid
En ny undersøgelse fra Stanford og BetterUp Labs peger på et voksende problem i amerikanske virksomheder.
Det drejer sig om AI-genereret sludder, der har fået navnet workslop, og som ifølge The Register breder sig og underminerer både tillid og effektivitet i de amerikanske kontorlandskaber.
40 procent af de adspurgte medarbejdere rapporterer ifølge undersøgelsen, at de i løbet af den seneste måned har modtaget intetsigende AI-indhold fra kolleger i form af mails eller dokumenter, der ligner noget brugbart, men senere viser sig at være tomme for fakta, ustrukturerede og helt og aldeles spild af tid.
Undersøgelsen viser også, at det såkaldte workslop koster virksomhederne omkring 186 dollar - svarende til knap 1.200 kroner - per medarbejder om måneden i tabt produktivitet.
Samtidig lyder det, at mange af de ansatte, der modtager den slags workslop, anser de kolleger, de modtager det fra, som værende mindre pålidelige.
Ifølge undersøgelsen er det især ansatte i tech- og konsulentbranchen, der er særligt slemme til at sprede AI-vås.