Meta og TikTok risikerer milliardbøder: EU anklager dem for at lukke forskerne ude og dække over ulovligt indhold

Meta og TikTok bryder Digital Services Act, lyder det fra EU-Kommissionen.

Artikel top billede

(Foto: Brett Jordan)

EU-Kommissionen vurderer, at TikTok og Meta har overtrådt deres gennemsigtighedsforpligtelser under Digital Services Act (DSA).

Det fremgår af kommissionens foreløbige konklusion i sagen mod de to sociale medie-giganter.

Kommissionen har desuden foreløbigt konkluderet, at Meta for både Instagram og Facebook har overtrådt sine forpligtelser til at give brugere enkle muligheder for at anmelde ulovligt indhold samt til at gøre det muligt effektivt at anfægte beslutninger om indholdsmoderering.

Det vurderes også, at Facebook, Instagram og TikTok kan have indført procedurer, der har besværliggjort forskeres adgang til offentlige data, som også er imod DSA, da en del af lovpakken er, at forskere skal kunne få adgang til platformenes data.

Dette har ført til, at forskere ofte kun får delvis eller upålidelig adgang til data, hvilket påvirker deres evne til at udføre forskning.

Dette gælder blandt andet forhold til, om brugere, herunder mindreårige, udsættes for ulovligt eller skadeligt indhold, meddeler EU-Kommissionen.

"DSA gør dette til en pligt – ikke et valg. Med dagens tiltag har vi nu fremlagt foreløbige konklusioner om forskeres adgang til data på fire platforme. Vi sikrer, at platformene holdes ansvarlige for deres tjenester, som EU-loven foreskriver – over for både brugerne og samfundet," udtaler Henna Virkkunen, næstformand for teknologiens suverænitet, sikkerhed og demokrati, i en udmelding.

Indberetningerne går galt

Også i forhold til indberetninger af skadeligt indhold er der problemer.

”Når det gælder Meta, ser det ud til, at hverken Facebook eller Instagram tilbyder en brugervenlig og let tilgængelig “Notice and Action”-mekanisme, som brugere kan anvende til at anmelde ulovligt indhold – såsom materiale om seksuelt misbrug af børn eller terrorrelateret indhold,” skriver kommissionen.

Den tilgang, Meta benytter, vurderes at pålægge brugerne flere unødvendige trin og krav.

Derudover ser både Facebook og Instagram ifølge kommissionen ud til at benytte såkaldte “dark patterns” – vildledende grænsefladedesign – i forbindelse med “Notice and Action”-systemerne.

"Sådanne praksisser kan virke forvirrende og afskrækkende. Metas mekanismer til at anmelde og fjerne ulovligt indhold kan derfor være ineffektive. Under DSA er “Notice and Action”-mekanismer afgørende for at give EU-brugere og betroede anmeldere mulighed for at informere onlineplatforme om, at visse typer indhold ikke overholder EU- eller national lovgivning," lyder det i Kommissionens udmelding.

Facebook, Instagram og TikTok har nu mulighed for at gennemgå EU-Kommissionens beslutning og skriftligt svare kommissionen.

Selskaberne bør også igangsætte tiltag for at komme problemerne til livs.

I værste fald kan en fortsættelse af overtrædelsen betyde en bøde på seks procent af selskabernes omsætning.

Meta meddeler til Reuters, at selskabet vil fortsætte med at forhandle med kommissionen.

"Vi har indført ændringer i vores muligheder for at anmelde indhold, vores appelproces og vores værktøjer til dataadgang, siden DSA trådte i kraft, og vi er overbeviste om, at disse løsninger lever op til kravene i EU-lovgivningen," meddeler selskabet til mediet.

TikTok vil nu gennemgå konklusionerne.

"Men krav om at lempe datasikringsforanstaltninger bringer DSA og GDPR i direkte konflikt med hinanden," meddeler selskabet med henvisning til EU’s databeskyttelsesforordning, GDPR.

Du kan finde EU-Kommissionens udmelding her.

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil