Historisk comeback under opsejling: Nokia splittes op i to og får en AI-division efter stor milliard-indsprøjtning fra Nvidia

Efter få måneder som topchef har Justin Hotard placeret teknologi-branchens dinosaur helt fremme i AI-ræset.

Artikel top billede

(Foto: Pawel Czerwinski)

Er Nokia på vej til at skabe et erhvervshistorisk comeback af dimensioner?

Efter halvandet årti langt under teknologibranchens radar optræder den engang altdominerende finske mobiltelefon-producent pludselig i overskrifterne igen.

Nokia er nemlig pludselig blevet interessant for verdens mest værdifulde virksomhed, AI-chip-producenten Nvidia.

Så interessant, at Nvidia for nylig investerede en milliard dollar (6,5 milliarder kroner) i Nokia mod, at det finske infrastrukturselskab fokuserer på GPU'er i sine 5G- og 6G-netværksprodukter.

En opsigtsvækkende udvikling, når man tager Nokias historie i betragtning.

I 2007, inden smartphones fejede markedet væk under Nokias storsælgende serier af det, som i dag er kendt under betegnelsen 'dumbphones', havde selskabet en markedsandel på 50 procent på globalt plan.

Men smartphones var i den daværende Nokia-ledelses optik kun noget for de unge. Voksne, seriøse personer med et fornuftigt arbejde ville aldrig komme til at ødsle tiden bort med apps på touchscreens. Mente man.

Med beslutningen om at holde sig fra det, der blev fremtidens teknologi, fulgte en stribe stille år – som måske kan være ved at slutte nu.

For topchef Justin Hotard, som blot er syv måneder inde i jobbet som administrerende direktør, har med Nvidia-aftalen i hvert fald placeret Nokia centralt i markedet for infrastruktur til generativ kunstig intelligens.

Her få uger efter Nvidias milliardinvestering i Nokia har Justin Hotard så netop besluttet at splitte Nokias forretning op, så AI-divisionen udspaltes og bliver en separat enhed fra telekommunikation.

Teknologivirksomheden meldte onsdag ud, at dens nye netværksinfrastruktur-afdeling vil huse dens AI- og datacenter-aktiviteter, mens telekommunikations-netværksaktiviteterne vil blive en del af virksomhedens mobile infrastruktur-enhed.

Det skriver Financial Times.

"Nokia ændrede verden én gang ved at forbinde mennesker – og vil gøre det igen ved at forbinde intelligens," sagde Justin Hotard i en pressemeddelelse i forbindelse med opsplitningen.

Teleselskaber er skeptiske

Kort sagt giver milliard-aftalen Nokia midler til at sikre, at finnernes RAN-software (Radio Access Network) kører på Nvidias grafikprocessorer, GPU'er.

Det er de chips, der er blevet populære på grund af kunstig intelligens, og som har gjort Nvidia til verdens mest værdifulde selskab. En position, som netop er blevet cementeret med et regnskab, der viser ny fremgang i indtjeningen.

Til gengæld for milliarderne får Nvidia tre procent af ejerskabet af Nokia og bliver dermed den finske virksomheds næststørste aktionær. Desuden får Nvidia indflydelse på den teknologiske køreplan for en af ​​verdens største 5G-leverandører.

Nokia får et løft i aktiekursen, en tiltrængt finansiel buffer til at understøtte den nødvendige forskning og udvikling og en historie at sælge sine investorer.

Store teleselskaber som Verizon, Vodafone, Orange and Telus rejser imidlertid tvivl om den teknologiske logik bag milliardaftalen mellem Nvidia og Nokia.

En GPU's processorkraft er nødvendig for at træne AI's store sprogmodeller med deres myriader af parametre i verdens store datacentre. Men er der kraft nok i mobile lokationer eller mindre teleselskabers datacentre til at trække LLM'erne?

Ifølge de nævnte og kritisk indstillede teleselskaber kun, hvis GPU'er bliver meget mere energieffektive, kan udligne eventuelle ekstra energi-udgifter gennem besparelser andre steder eller skabe en mulighed for omsætningsvækst for teleselskaber.

Der står markedet og teknologien langtfra i dag, skriver mediet Lightreading.

I artiklen herunder kan historieinteresserede læsere i øvrigt få et indblik i, hvad Nokias daværende topchefer tænkte, da Apple og Steve Jobs introducerede smartphonen.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil