Formelt set afsluttede Skatteministeriet udviklingen af systemet til sommer, hvor det blev overdraget til Vurderingsstyrelsen.
Men i praksis fungerer systemet ifølge et nyt notat fra Rigsrevisionen stadigvæk ikke stabilt og mangler fortsat centrale funktioner.
Det på trods af, at regningen for systemet, der er otte år forsinket, nu har rundet 4,9 milliarder kroner, hvilket er langt over den oprindelige ramme på 100 millioner kroner.
Rigsrevisionen oplyser, at den derfor fortsat vil følge færdigudviklingen af systemet, og samtidig oplyses det, at Skatteministeriet efter overdragelsen fortsat vil overvåge systemets performance.
”Ministeriet oplyser desuden, at de i foråret 2025 har oplevet problemer med systemets oppetid og derfor har iværksat tiltag for at forbedre denne. Desuden er der i løbet af 2025 sket en ophobning af fejl i systemet. Ministeriet forventer, at antallet af fejl vil falde fra medio 2026,” skriver Rigsrevisionen.
Mangler stadigvæk funktioner
De sidste funktioner, der mangler, før systemet er færdigudviklet, forventes at være klar i første halvår af 2026, og det oplyses, at udviklingen af de sidste funktioner medfører en ekstraregning på 44 millioner kroner.
De manglende funktioner relaterer sig til ejendomsvurderingerne af erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt funktioner til at omvurdere visse ejerboliger.
Rigsrevisionen er Folketingets uafhængige revisionsmyndighed, der løbende afgiver beretninger til statsrevisorerne.
Tidligere har statsrevisorerne på baggrund af beretninger fra Rigsrevisionen skarpt kritiseret Skatteministeriets håndtering af ejendomsvurderingssystemets økonomi, tidsplan og risikostyring.