Klokken 20 lukker valgstederne: Herefter begynder arbejdet om Danmarks digitale fremtid

Valgkampen har handlet om hverdagen. Nu venter den svære diskussion om suverænitet, konkurrencekraft, uddannelse og evnen til at klare sig i en mere brutal verden. Det bliver dyrt.

Artikel top billede

(Foto: Hannah Thiel/Unsplash)

Klokken 20:00 i dag lukker valgstederne og folketingsvalget er overstået.

Det er måske meget godt. For i flere uger har dansk politik til tider lignet en kamp om borgmesterposten i Korsbæk.

Fortrængt var Trump, truslen mod Grønland, krigene i Ukraine og Mellemøsten og de rutsjeture, verdensøkonomien tager, når pandemier og konflikter rammer.

Sådan er det. En valgkamp er den handelsplads, hvor vælgere og politikere forhandler om, hvad der betyder mest i hverdagen de næste par år.

Her vil børnehaver, SU, sundhed, skat og bolig altid fylde mere end teknologipolitik, produktivitet og innovation. Sådan skal det være - og tak til alle som stiller op og tager kampen for at repræsenterer os vælgere.

Men desto vigtigere er det, at de store og svære spørgsmål får lov at fylde, når plakaterne er pillet ned.

Derfor var et af de vigtigste debatmøder, som jeg deltog i, det hos robotvirksomheden Teradyne Robotics i Odense lige da valget blev udskrevet.

Her deltog kun én politiker, finansminister Nicolai Wammen. Til gengæld var han flankeret af Lars Sandahl fra DI og Dansk Metals formand Claus Jensen for at tale om automatisering, konkurrencekraft og suverænitet.

Den diskussion var på mange måder mindst lige så vigtig for Danmarks fremtid som mange af partilederrunderne.

For mødet viste en bred erkendelse af, at tiden, hvor teknologipolitik kunne handle om gode viljer, neutral rådgivning og brede rammer, hører en anden verden til.

Den danske tilgang er forældet

Den traditionelle danske tilgang passede til årtierne med globalisering, samhandel og en tro på, at markedet og nogle amerikanske teknologigiganter nogenlunde af sig selv ville bringe os det rigtige sted hen.

Den verden er langt bag os.

Nu er vi på vej ind i en tid med statsstøtte, industripolitik og en mere opsplittet globalisering. Danmark kan ikke være duksen, der bliver siddende, mens andre lande målrettet investerer i de sektorer, der driver produktivitet, viden og handlefrihed.

Det gælder også uddannelse. Berøringsangsten over for teknologi, faglighed og krav skal væk.

Vi har ikke råd til en folkeskole, der halter fagligt, unge der på stribe dumper centrale fag i gymnasiet, og universiteter der tvinges til at skære ned på eftertragtede uddannelser midt i en global kamp om talent og innovation.

For hvis Danmark og Europa skal være mindre afhængige af andre på teknologi, viden og forsyningskæder, bliver det dyrere. Mere strategisk frihed koster penge. Og penge kommer fra innovation, produktivitet og evnen til at uddanne nok talent.

Det er præcis det, som den nye regering der nu skal dannes, bør levere.

Annonceindlæg fra Computerworld

AI skal frigøre tid og skabe nærvær i samtalen med borgeren

Flere kommuner går nu i gang med at bruge AI-understøttet dokumentation. Målet er, at sagsbehandlere skal bruge mindre tid på referater og registrering – og mere tid på nærvær i mødet med borgeren.

Navnenyt fra it-Danmark

Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

Nihad Hodzic

Trafikstyrelsen

IFS Danmark A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Lasse Hounsgaard som AI Account Executive. Lasse skal især beskæftige sig med udrulning af IFS.ai Logistics i Norden. Lasse kommer fra en stilling som Manufacturing Account Executive hos Autodesk ApS. Lasse er uddannet cand.merc. i International Virksomhedsøkonomi. Lasse har tidligere beskæftiget sig med digitalisering af danske og nordiske virksomheder. Nyt job

Lasse Hounsgaard

IFS Danmark A/S

Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S