Kunder taget som gidsler i tele-magtkamp

Princippet om, at alle skal kunne ringe til alle i Danmark, er ved at blive skudt i sænk. Benhård konkurrence mellem TDC, Telia og Tele2 har foreløbig ført til, at 300.000 telekunder er kommet i klemme.

Et slagsmål om, hvem der skal betale for sølle femten meters kabelføring, har resulteret i, at Telias godt 100.000 kunder ikke længere kan ringe til IP-telefonikunder hos TDC Kabel-TV.

Sagen er nu blevet principiel for parterne, og også Tele2 overvejer at forhindre sine 200.000 kunder i at ringe til de TDC-kunder, der ringer via kabel-tv.

Striden er opstået, fordi TDC har valgt at samle al teletrafik mellem sin nye IP-telefoni-satsning, Cabletalk, og fastnettet på en central i Århus. Centralen er en af de få, hvor hverken Telia eller Tele2 er repræsenteret med udstyr.

Det har de til gengæld på en central, der ligger i samme bygning kun femten meter væk. Her kunne de tre selskaber koble samtalerne sammen uden ekstraudgifter for nogen af parterne.

Provokeret

At TDC alligevel har valgt at gå uden om denne sidstnævnte central, har provokeret selskaberne i striden. Telia og TDC har forhandlet om at finde en løsning i fire måneder, men foreløbig uden held.

? I krig gælder alle tricks. Men det her virker ikke særlig intelligent af TDC, og jeg kan ikke se, hvad formålet er, ud over at chikanere kunder og konkurrenter, siger teleanalytiker John Strand til Computerworld.

Han undrer sig over, hvorfor TDC opfører sig så kantet i en sag, der kun kan ende med ballade.

I praksis betyder sagen, at Telia og Tele2 må investere flere hundredtusinde kroner i at etablere sig på centralen ? eller betale en langt dyrere takst ? hvis de vil give deres kunder adgang til at ringe til kunderne hos TDC?s IP-telefoniprodukt, Cabletalk, som blev lanceret i maj i år.

? Jeg mener, at TDC på denne måde har sørget for, at deres IP-telefoni er blevet en pengemaskine, som de bruger til at trække penge op af lommerne på deres konkurrenter. Det anser jeg for at være nærmest uhæderligt, siger markedschef hos Tele2, Thomas Nistrup.

Betaler for opkald

Tele2 vil i første omgang søge en løsning gennem et møde med TDC, men finder parterne ikke en løsning, lukker firmaet for adgangen til at ringe til kunder på TDC?s kabel-tv-net ? en markant degradering af princippet om, at alle skal kunne ringe til alle i Danmark, uanset udbyder.

? Vi er nødt til at skride ind allerede nu. Regningen vil jo ende hos vores kunder, og det vil vi ikke være med til. Det virker som en helt bevidst handling fra TDC?s side, siger Thomas Nistrup.

? Denne her sag viser, at TDC som dominerende selskab på markedet har tilegnet sig urimelige fordele. Det må vi have stoppet, siger Jens Ottosen-Støtt, juridisk direktør i Telia.

Hele problemet er opstået i den måde, selskaberne afregner internt. Telia og Tele2 betaler nemlig for opkaldet, når en af deres kunder ringer til en TDC-kunde. Normalt sker det til den lave såkaldte lokal samtrafiktakst, men har Telia og Tele2 ikke udstyr på centralen, betales den dyrere regionaltakst.

Millionomkostninger

Prisforskellen er i dagtimerne 1,52 øre pr. minut svarende til næsten 70 procent, hvilket ifølge Telia betyder ekstra millionomkostninger årligt.

For Telia er sagen meget principel, da den handler om, hvilket teleselskab, der skal betale, når det ene selskab sørger for, at begge selskabers kunder kan ringe til hinanden.

Telia mener, at udgifterne skal deles ligeligt, men det er TDC uenig i, fordi det er normal praksis, at konkurrenterne betaler for at koble sig på TDC?s fastnet. TDC begrunder fremgangsmåden med, at det ønsker at holde orden i systemerne.

? Vi har gjort det for at holde IP-udstyret adskilt i forhold til den almindelige fastnet-trafik ? det gør for eksempel fejlfinding lettere. Det er altid godt at have lidt struktur i sit produktionsapparat, siger vicedirektør i TDC Branchesalg, Ole Hvelplund.

Kompensation

Han fortæller dog, at TDC er villig til at opgive ambitionen om at holde IP-telefonien på en central for sig.

? Hvis konsekvensen af det er, at de andre selskaber vil stå i vejen for, at man kan komme i gang med IP-telefoni i Danmark, så kan det godt være, at vi er nødt til at blande det sammen med al den anden fastnettrafik på en central, hvor de andre selskaber er til stede, siger Ole Hvelplund, uden dog at kunne sige hvornår og hvordan udgifterne i så fald skal fordeles.

Kort før Computerworlds deadline torsdag valgte TDC at give alle Cabletalk-kunder en kompensation på 300 kroner, fordi kunderne ikke kan modtage opkald fra Telia.

Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere