CBB Mobil: Ud med Microsoft - ind med Google

Mobilselskabet CBB går til Google for at få en chat-tjeneste. Det sker, efter Microsoft har tvunget selskabet til at droppe MSN Messenger på mobilen. Dermed har Googles danske salgskontor taget et af sine første stik hjem.

CBB Mobil tilbyder sine kunder at få chat-tjenesten Google Talk på mobilen.

Det sker, efter CBB Mobil i marts sidste år blev tvunget til at opgive den tilsvarende tjeneste fra Microsoft, MSN Messenger.

Forklaringen dengang fra CBB Mobil lød, at Microsoft stillede urimelige og uforståelige licenskrav, og dermed reelt tvang mobilselskabet til at lukke for tjenesten.

Meget skuffet

– Jeg var virkelig skuffet, da vi sidste år måtte nedlægge vores Mobil Messenger. Derfor har vi nu valgt at fokusere på Google frem for at underlægge os Microsofts komplet uforståelige krav. Microsoft er bestemt ikke uundværlig, siger Teddy Søgaard Pedersen, administrerende direktør for CBB Mobil.

CBB Mobil havde ellers stor succes med MSN Messenger på mobilen.

Med systemet kunne mobilkunderne chatte med folk, der brugte MSN Messenger på computeren. CBB Mobil opnåede hurtigt hele 10.000 brugere herhjemme.

Selskabet forsøger nu at gentage successen med Google Talk, der virker på nogenlunde samme måde som MSN Messenger og andre chatprogrammer.

CBB Mobil tilbyder, at man på selskabets hjemmeside kan downloade et lille program til mobilen, som man derefter kan anvende til at chatte på tværs af mobiletelefoner og computere på internettet - dog kun til andre brugere af Google Talk

Eneste krav er, at brugerne samtidig er oprettet som brugere på Google Gmail.

Det bliver gratis at bruge tjenesten det første halve år. Derefter vil CBB Mobil tage penge for hver besked.

Hvor meget har selskabet dog ikke oplyst, men indtil adgangen til MSN Messenger blev lukket, kostede det ni øre pr. besked, mens det var gratis at modtage beskeder.

Sejr til Google i Danmark

At CBB Mobil nu går over til Google og lancerer Google Talk er en sejr til Googles nyåbnede danske salgskontor.

Kontoret har med fem ansatte siden december sidste år forsøgt at sælge online annoncer og indgå forrretnings- og partneraftaler i Danmark.

Teddy Søgaard Pedersen, der er administrerende direktør for CBB Mobil sagde efter bruddet med Microsoft sidste år, at softwaregiganten ikke har nok i at eje pc-markedet, men at giganten også vil monopolisere mobilmarkedet.

Også hos Google mener man, at den nye aftale er et skridt på vej væk fra monopoler.

– Som forretningsansvarlig i Danmark er jeg stor tilhænger af åbne interfaces og standarder, siger Peter Friis, landechef for Google i Danmark.

Men en monopol lignende tilstand er ikke uvant for Google.

Tal fra selskabet selv viser, at danskerne i 89 procent af tilfældene vælger Google, når der skal søges på nettet.

Denne monopollignende tilstand vil Google nu veksle til gysser. Salgskontoret skal nemlig sælge annoncer på Googles hjemmeside til danske virksomheder, som vil eksponeres for netsøgende danskere.

De danske mobilbrugere har dog fortsat, uanset mobilselskab, muligheden for selv at gå på nettet og finde en Java-applikation, som tillader brug af Messenger eller andre chat-tjenester på mobilen.

Flere af disse applikationer er gratis, men kræver teknisk indsigt at sætte op på telefonen.

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Csis Security Group A/S

    Product Marketing Manager

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Supporters A/S

    It-driftskonsulent på Sjælland

    Region Sjælland

    Region Midtjylland

    It-specialist til bruger- og rollestyring

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S