Lille dansk firma har succes med lavpris-CRM

Et lille dansk firma har taget kampen op mod de store med en "svine-simpel" hosted CRM-løsning til en billig penge. Et par store virksomheder er allerede blandt kunderne.

Det behøves ikke at koste en herregård at systematisere kundekontakterne med CRM.

Med priser ned til 50 kroner om måneden per bruger tager det lille danske firma b2bCRM kampen op mod mægtige udenlandske konkurrenter inden for hosted CRM.

– Vi er inspireret af Salesforce, som er et udmærket system, men som næsten kan for meget. Vi syntes, at der var behov for en løsning, der er svine-simpel, så at sige, lyder det fra Jørgen Rode, direktør og partner i b2bCRM.

En ottende-del af prisen

Amerikanske Salesforce har haft stor succes med at tilbyde CRM-løsninger via nettet, der er billigere end de traditionelle løsninger fra Siebel og SuperOffice.

Men b2bCRM underbyder med priser, der er otte gange lavere end hos Salesforce.

Siden lanceringen i november selskabet fået godt 30 kunder og 300 brugere.

Målet var tusind brugere i løbet af 2006, men fortsætter den nuværende vækst, bliver det tal rundet allerede inden sommerferien, vurderer Jørgen Rode.

Afløser excel-ark

Firmaets hidtil største kunde er BDO ScanRevision, der er Danmarks femtestørste revisionsfirma med i alt 750 medarbejdere.

Her er man i disse dage ved at tage et CRM-system i brug for første gang.

– Løsningen passede til det stadie, vi er på nu. Vi havde brug for at komme hurtigt i gang med noget, der var enkelt og billigt, og få os nogle erfaringer, siger Ole Jensen, salgs- og markedsføringsmanager hos BDO ScanRevision.

I mange år har reviserne hos BDO klaret CRM-opgaverne med excel-ark og lignende, men da salgsindsatsen sidste år blev skruet voldsomt op, blev antallet af kontakter med potentielle kunder så stort, at det var nødvendigt med en dedikeret CRM-løsning.

– Samtidig sidder de medarbejdere, der bearbejder ikke-kunder, fordelt i vores 27 kontorer landet rundt, så der var behov for at kunne koordinere indsatsen, siger Ole Jensen.

Klar til eksport

Hos b2bCRM, der har tre medarbejdere, er ambitionerne store.

Med tiden skal hele verden indtages, og med hostede løsninger, også kendt som ASP, er behovet for installation og løbende opdateringer elimineret.

– ASP-løsninger åbner op for fantastiske muligheder, for det er hurtigt og nemt at sælge til hele verden. Det eneste, kunden har brug for, er et link og et brugernavn, siger Jørgen Rode.

Han har indtil videre fået et par kunder i Sverige og Norge og forhandler lige nu med et engelsk it-konsulenthus, der vil tage produktet med i dets portefølje.

Kimen til b2bCRM's produkter blev lagt, da moderselskabet Teamlink for nogle år tilbage udviklede en lille applikation til deling af information mellem firmaets medarbejdere.

Siden besluttede Teamlink at videreudvikle det til et salgbart produkt, der i november 2005 blev lagt over i datterselskabet b2bCRM.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S