Yahoo og AOL kræver porto for e-mail

It-giganterne Yahoo og AOL vil fremover opkræve mellem to og seks øre per e-mail, som til gengæld får særbehandling og når frem til modtagerne straks

Firmaer vil fremover være nødt til at betale digital porto for hver eneste e-mail, hvis de vil være sikre på, at de når frem til brugerne hos de amerikanske it-firmaer Yahoo og AOL.

Det skriver New York Times.

De to firmaer vil indføre en digital porto på mellem cirka to og seks øre per e-mail. Til gengæld vil e-mailsene gå direkte i brugernes indbakke uden at skulle forbi de normale spamfiltre først.

Firmaer betaler altså for at have sikkerhed for, at afsendte e-mails rent faktisk også når frem.

Afsenderne skal love kun at sende e-mails, som modtagerne er gået med til at tage imod, og Yahoo og AOL håber dermed, at betalingen også kan bremse for mængden af spam.

Samtidig står de to it-giganter til at tjene adskillige millioner hvert år i indtægter fra den digitale porto.

Det bliver stadig muligt at sende e-mails uden at betale, men de ikke vil få den samme særbehandling som e-mails, der betales for.

Det er firmaet Goodmail Systems, som får ansvaret for at indsamle den digitale porto og samtidig sikre afsenderens identitet.

Beskeder, der betales for, vil i AOL-brugernes indbakker optræde med beskeden "AOL Certified E-Mail".




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere