Salget af ultrabillige mobiltelefoner i en række fattige lande har klart overgået forventningerne, siden mobiltelefonerne til under 200 kroner blev lanceret for få måneder siden under det såkaldte Emerging Market Handset-program.
Mobiloperatørerne i lande som Bangladesh, Kina, Indien og Rusland har allerede købt eller bestilt mere end 12 millioner mobiltelefoner i løbet af kampagnen.
Den sigter mod i alt omkring en milliard mennesker i udviklingslande over hele verden, der ikke har midlerne til at købe almindelige mobiltelefoner.
Programmet er kommet i stand på initiativ af organisationen GSMA, der udskrev en konkurrence blandt mobilproducenterne om at udvikle en telefon til under 30 dollar - eller cirka 200 kroner.
Allerede inden programmet gik i luften, havde 10 mobiloperatører i udviklingslande bestilt seks millioner telefoner fra den vindende producent, som blev Motorola, hvis C113a-model blev lanceret ved årets begyndelse.
Fattige kan deles om telefon
Den store efterspørgsel får nu GSMA til at forlænge aftalen med Motorola i yderligere seks måneder indtil årets udgang.
Sideløbende med Motorola-telefonen står GSMA bag et dele-program, hvor flere fattige mennesker kan deles om en mobiltelefon. Det sker med forankring i GSMA's udviklingsfond.
GSMA har som endeligt mål, at 80 procent af verdens befolkning skal have adgang til mobil kommunikation inden 2010.
Også på computersiden er der grøde. Den kendte Nicholas Negreponte er meget langt fremme med at sikre fattige mennesker i udviklingslande adgang til en driftsikker og meget billig computer til omkring 600 kroner.