Tegn på fremgang for Sonofon

Sonofon melder om stigende omsætning, stigende indtjening og flere kunder i 2005. Underskud på 324 millioner er vendt til et overskud i underkanten af et par hundrede millioner, siger administrerende direktør.

Sonofon tjente sidste år 293 kroner per kunde. Dermed skæppede de halvanden million kunder mere i den norskejede kasse end året før.

Samlet set har det Telenor-ejede firma vendt et bragende underskud på 324 millioner til et overskud på i underkanten af et par hundrede millioner kroner. Når alt er betalt.

- Mange har arbejdet hårdt i det sidste år for at få det til at lykkes, siger Henrik Clausen, administrerende direktør hos Sonofon og Cybercity.

Det er især skarp kontrol med omkostninger, fastholdelse af kunder og et fast blik på rekvisitionsomkostningerne som har vendt udviklingen.

Sonofons indtjening før skat og afskrivninger (EBITDA) i 2005 blev 1,09 milliard kroner mod 715 millioner kroner året før.

Nettoomsætningen steg fra 4,3 milliarder kroner til 4,8 milliarder kroner, mens det totale antal kunder voksede fra 1,4 millioner til 1,5 millioner i et år, som betød større omlægninger hos Sonofon.

Delfin på pension

Mest tydelig er pensioneringen af delfinen til fordel for det nye fælles Telenor-logo med et blåt trekløver.

- Det er et klart signal om, hvor vi er på vej hen som forretning. Det signalerer, at vi er en del af en international koncern, med de fordele som det fører med sig, siger Henrik Clausen.

Telenor har nemlig besluttet, at hele koncernen skal have et nyt fælles logo, der skal erstatte alle gamle logoer – også hos Cybercity, som Telenor sidste år købte for 1.4 milliarder kroner.

Med halvanden million kunder har selskabet hævet sin kundemasse yderligere siden 2004-regnskabet, hvor opkøb af CBB Mobils 276.000 kunder hævede tallet betragteligt.

Yderligere forbedring

Det interessante for teleselskaberne er imidlertid det såkaldte ARPU-tal, der dækker over omsætning per kunde per måned. Her stiger tallet fra 208 til 225 kroner.

Sonofon arbejder løbene på at forbedre ARPU. Det sker ved at introducere nye produkter, som motiverer kunderne til at droppe den faste telefonlinie.

2005 var alt i alt et spændende år for det store teleselskab. Ud over at ansætte ny topchef investerede Sonofon i en 3G licens til 533 millioner kroner.

Det var noget mere end minimumsprisen på 430 millioner kroner, men mindre end den knap en milliard kroner, som konkurrenterne Telia, TDC og mobilselskabet 3 har betalt for deres licenser.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse