Udbydere: Teleselskabers sms-pris for høj

Leverandører og producenter af mobilt indhold er trætte af teleselskabernes store afgifter for at formidle indhold. De mener ikke, at de får nok for de 25 procent.

Leverandører og producenter af mobilt indhold er trætte af teleselskabernes dominans og store afgifter for at videreformidle mobilt indhold via sms – de såkaldte overtakserede sms’er, hvor kunderne kan få ringetoner, animationer, billeder og mobilspil.

– Teleselskaberne tager 25 procent for distributionen, og det er for meget. Selskaberne er jo bare dataleverandør – alt, de skal gøre, er at sende en sms til kunderne, siger Anders Riedel.

Han er medieøkonom hos Aller Mobile, som er en del af Allerkoncenen, der udgiver for eksempel Se & Hør og Billed-Bladet.

Underleverandør

Virksomheden står for mobilt indhold dels som underleverandør for en række medier – for eksempel Ekstra Bladet, Metroexpress og Alt om København – dels som leverandør af mobil indhold til Telias kunder.

Anders Riedel medgiver, at mobilselskaberne har besværet med at udskrive regningerne til kunderne.

– Men når de så fralægger sig ansvaret og sender kundeklager videre til indholdsleverandørerne, føler vi ikke, at de laver noget for de 25 procent, siger Anders Riedel.

Klager skal rettes til udbyder

Overordnet er politikken hos mobilselskaberne, at henvendelser om problemer og kundeklager vedrørende leveringen af indholdstakserede SMS-tjenester, skal rettes til udbyderen af tjenesten – altså ikke mobilselskabet – selv om det er derfra både indholdet og regningen kommer.

Har man for eksempel som Telia-kunde en klage over manglende levering af indhold eller andre problemer med mobilt indhold via sms, dur det ikke at ringe til Telias kundeservice.

I stedet må man ind på Telias hjemmeside og skal her vælge mellem 14 forskellige telefonnumre til 14 forskellige leverandører af mobilt indhold.

Det rigtige valg forudsætter, at man altså ved, hvem den oprindelige leverandør af indholdet er.

– Det er rigtigt, at vi beder vores kunder om selv at henvende sig direkte hos leverandøren af indholdet. Det er ofte hurtigere, end hvis vi skal gå ind i en klagesags-behandling. Men vi siger samtidig til kunderne, at hvis de ikke synes, at de får hjælp hos leverandøren, kan de altid ringe til vores kundeservice, og så vil vi forsøge at hjælpe dem, siger Rune Fick Hansen, der er pressechef hos Telia.

Hvad får de for pengene

- Hvad får indholdsleverandørerne for de 25 procent?

– Vi står for fakturering af kunden. Det er et stort arbejde og koster rigtigt meget. Det kan godt være, at 25 procent lyder af meget, men det er jo af småbeløb som for eksempel 20 kroner, siger Rune Fick Hansen.

- Men I skal jo sende regninger ud alligevel?

– Det er rigtigt, men det her kræver ekstra datakørsler mellem os og indholdsleverandørerne. Samtidig tager vi os af kreditrisikoen. Vi sender pengene til indholds-leverandørerne, uanset om kunden betaler, siger Rune Fick Hansen.

Indholdsleverandørerne undersøger alle muligheder for at komme uden om teleselskaberne og deres høje afgift for at formidle indholds-sms’erne.

– Vi holder øje med WiFi og UMA (Unlicensed Mobile Access, red.). Det kan give os mulighed for at levere indhold til helt andre priser og skabe så meget konkurrence for teleselskaberne, at de sætter deres priser ned, siger Anders Riedel fra Aller Mobile.

Forsøger at komme udenom

Ambitionen om at komme uden om teleselskabernes høje afgift illustreres også af, at Aller i januar købte mobilselskabet Kvinders.net fra CBB Mobil.

Selskabet er virtuelt. Det betyder, at Aller har det direkte kundeforhold, mens den tekniske platform leveres af CBB Mobil og Sonofon.

Købet betyder, at Aller i højere grad selv kan bestemme betalingsmodeller og ikke længere er tvunget til at acceptere en formidlingsafgift for sms’erne på 25 procent.

Foreløbig har Kvinders.net under 1.000 kunder, men selskabet skal bruges til at skabe nogle attraktive betalingsmodeller på den mobile platform uden om mobilselskaberne for .Aller

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird