Ombudsmænd skærper fokus på SMS-tjenester

Forbrugermyndighederne i de nordiske lande skærper fokus på SMS-tjenester, efter at antallet af klager fra forbrugerne de seneste år er steget voldsomt i hele Norden.

Salg af spil og ringetoner til mobiltelefoner fører sammen med andre indholdstakserede SMS-tjenester til et stigende antal klager fra forbrugerne.

Det får nu forbruger-myndighederne i de nordiske lande til at sætte ekstra fokus på udbydere af SMS-tjenester via et fælles udspil om god skik.

- Problemerne er typisk relateret til børn og unge, der pludselig står med meget store telefonregninger efter at have benyttet SMS-tjenester. Det kan være meget svært at overskue priser og betingelser, siger Søren Iversen.

Han er specialkonsulent hos den danske forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen, der sammen med de nordiske kollegaer nu har præciseret reglerne på området.

Fælles regler

- Det er vores indtryk, at der er en del aktører, der arbejder på hele det nordiske marked, og derfor kan det være en fordel for alle, at forbrugermyndighederne kommer med et fælles udspil, siger Søren Iversen.

Forbrugerombudsmandens institution har de seneste år været i dialog med teleselskaberne for at gøre opmærksom på reglerne på området.

Hos Forbrugerombudsmanden har man blandt andet understreget, at teleselskaberne bør sikre, at leverandører bliver lukket, hvis de ikke lever op til lovgivningen og branchens eget regelsæt.

Endvidere bør teleselskaberne ifølge forbrugerombudsmanden gøre en større indsats for at sikre, at reglerne om prisoplysninger, fortrydelsesret og korrekt kundebehandling bliver overholdt.

Relevante link

Markedsføring af SMS-tjenester (pdf)

Annonceindlæg fra Deloitte

Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Software Developer

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Har du SAP-kendskab, og mod til at arbejde i Forsvarets Cyberdivision i Hvidovre?

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job