Antallet af kunder er vokset med 1.300 til 2.500 i 2005 hos det danske it-sikkerhedsfirma Softscan, der samtidig har øget omsætningen med 60 procent til 19 millioner kroner.
Sikkerhedsfirmaet udvikler og sælger antivirus- og spam-løsninger, der benyttes til overvågning og scanning af virksomheder e-mail-trafik.
Fremgang i Norge
- Vi har en målsætning om at sidde på det skandinaviske marked, og vi mener selv, at vi er godt på vej til at være de største på vores forretningsområde målt på kundemasse, siger administrerende direktør Thomas Holm Jensen, Softscan.
It-sikkerhedsfirmaet har udover aktiviteter på det danske, svenske og norske marked også kunder i Tyskland og England.
- Danmark og Sverige er vores største markeder, fordi det er her, vi har været i gang længst. Men Norge er uden tvivl det land, hvor vi har haft den største fremgang på den korteste tid, siger Thomas Holm Jensen.
Kunderne indgår typisk flerårige kontrakter med Softscan, der derfor er sikret omsætning flere år frem, når der landes ny kontrakter.
Mangler arbejdskraft
Thomas Holm Jensen forventer, at en fortsat tilgang af kunder sammen med nye tillægsprodukter til selskabet antivirus- og spam-løsninger vil øge omsætningen til cirka 29 millioner kroner i 2006.
I løbet af kort tid lancerer Softscan eksempelvis en løsning til arkivering af e-mail for at matche de internationale konkurrenter.
En af de største udfordringer i at nå selskabets vækstmålsætning er ifølge Thomas Holm Jensen at skaffe de rigtige medarbejdere.
Selskabets efterhånden 45 ansatte sidder alle i København for at styrke salgsafdelingen og virksomhedskulturen, men placeringen gør det i øjeblikket besværligt at tiltrække sælgere med det rigtige sprogkendskab.
- Udover danske sælgere har vi engelske, svenske og norske sælgere ansat, men det er svært at tiltrække særligt de nødvendige antal norske sælgere til at løse det stigende antal opgaver, siger Thomas Holm Jensen.