Los Angeles: Spilmessen E3 i Los Angeles ligner for de udenforstående et gigantisk "netparty" tilsat DJ's, fotomodeller og oppustelige gummisværd.
Men under overfladen er Electronic Entertainment Expo stadig en branchemesse, hvor det gælder om at få skabt de forretningsforbindelser, der sikrer fortsat overlevelse.
Det gjaldt især de små danske firmaer, der var repræsenteret på E3 på den fællesnordiske stand, der lå i skyggen af Sonys gigantiske stand.
Anti-boothbabes
Danske Runestone havde blot en uge inden åbningen af E3 åbnet selskabets online-rollespil Seed for publikum.
Selskabet har fået støtte til udviklingen af spillet fra Østjysk Innovation, men det lille firma har ikke et markedsføringsbudget, der kan konkurrere med de internationale konkurrenter.
Derfor skulle E3 først og fremmest bruges til at få skabt opmærksomhed om spillet.
Vitaminindsprøjtning
- Det har været en kæmpe vitaminindsprøjtning at være herovre. Det er fedt, at der er så mange, der reagerer positivt på vores spil, og vi har haft meget trafik på standen. Med vores jyske beskedenhed var vi bange for, at vi bare ville komme til at stå ovre i hjørne for os selv, siger direktør Lars Kroll fra Runestone.
Det har dog krævet en ekstra dosis kreativitet for at lokke folk til blandt de højtråbende konkurrenter.
Runestone besluttede sig derfor for at hyre en gruppe "anti-boothbabes" som modstykke til de letpåklædte piger, andre firmaer benytter sig af på E3.
- Vores anti-boothbabes går rundt i kedeldragter og er mere fjollede end glitzede boothbabes. Alle andre steder er det flotte piger, der sælger, men her vrimler det med dem, så for at få opmærksomhed, må man gøre noget andet, siger Lars Kroll.
For Runestone var målet hovedsageligt at skaffe interviews med de internationale spilmagasiner for på den måde at nå ud til spillets målgruppe.
Det sekundære mål var at forsøge at finde en forretningspartner, der kunne hjælpe med at få bragt spillet ud på det store asiatiske marked for onlinespil.
Distributørjagt
Danske Guppyworks, der er på vej til at færdiggøre selskabets familiespil om den unge H.C. Andersen, var ligeledes i Los Angeles på jagt efter distributører til det næsten færdige spil.
Ud over at stå for salget af spillet, skal disse partnere også hjælpe med at få skabt de forskellige sprogversioner af spillet til de lokale markeder.
Indtil videre ser spillet ud til at kunne udkomme på 10 forskellige sprog, men Guppyworks håber at kunne fordoble det antal.
Ifølge direktør Per Rosendahl er en del af arbejdet med at få skabt forretningskontakterne allerede gjort hjemmefra, men derfor er stemningen på E3 stadig en vigtig brik i at få lukket handlerne.
- Det hjælper, når man pludselig ser andre interessere sig for noget, man selv har kig på, siger Per Rosendahl.
Han kunne derfor underskrive sit livs først håndskrevne kontrakt med svenske Pan Vision, som skal stå for den skandinaviske distribution af spillet.
Guppyworks har selv stået for en stor del af finansieringen af spillet, men har også fået støtte fra Syddansk Innovation og Vækstfonden.
Risikovillige investorer
For det ambitiøse danske spilfirma ZeitGuyz er det netop finansieringen, der mangler.
Firmaet er stiftet af veteraner fra blandt andet IO Interactive, og den foreløbige finansiering kommer derfor hovedsageligt fra de royalties, som holdet har tjent på at deltage i de tidligere successer som Hitman.
Men de penge rækker ikke til at udvikle et færdigt spil i den klasse, ZeitGuyz satser på.
Derfor var selskabet på E3 på jagt efter at få en kontrakt i hus med en udgiver, der var villig til at investere den nødvendige kapital, efter en række udgivere allerede havde vist interesse efter at have set selskabets første demo af spillet på Game Developer Conference tidligere på året.
- Vores mission er at få snævret feltet ind, så vi ikke skal fortsætte med at have 12 kandidater. Vi skal have fundet en udgiver, der forstår, at det her først kommer i 2008, siger direktør Morten Iversen fra ZeitGuyz.
Han efterlyser dog samtidig gerne danske investorer, der vil skyde penge i projektet, så firmaet får ro til at kunne lukke den helt rigtige aftale med en stor udgiver.
- Mange danske investorer mangler international horisont. Det ville være rart, hvis de var mere risikovillige og havde kompetente folk til at udvælge projekter, siger Morten Iversen.
Selskabet har dog været i kontakt med interesserede danske investorer, men mange holder sig ifølge Morten Iversen tilbage, så længe der ikke er fundet en udgiver.
- Det var det samme, da vi lavede Hitman. Da måtte vi også gå rundt med hatten i hånden, siger Morten Iversen.
Demo færdiggjort på hotellet
Selskabet har fået omkring 370.000 kroner af EU til udviklingen, men det rækker sammen med stifternes royalties kun til udviklingen af konceptet, spiluniverset og to foreløbige demo-versioner.
ZeitGuyz' spilprojekt er et actionspil med arbejdstitlen "Urban Mysteries", hvor spilleren blandt andet rejser tilbage i tiden og bliver tvunget til at træffe valg, der påvirker den nutid, han vender tilbage til.
Spillet benytter sig af middleware til blandt andet den kunstige intelligens og grafikken, hvilket sammen med udviklernes erfaring gjorde det muligt at få sat en dugfrisk interaktiv demo-udgave sammen specielt til E3.
- Vi gjorde den faktisk færdig herovre på hotellet, forklarer chefprogrammør Caspar Strandbygaard fra ZeitGuyz.
Alligevel viste demo-versionen både det specielle spilunivers og spillets gameplay.