Topnordic mister Dell-kontrakt

Den norskejede it-serviceleverandør Infocare Service har indgået aftale med Dell om servicering af Dells danske kunder. Infocare snupper aftalen fra konkurrenten Topnordic.

Det er lykkedes norskejede it-servicevirksomhed Infocare Service i Danmark at få skubbet konkurrenten Topnordic/Ementor ud i mørket i ny aftale med Dell's danske afdeling.

Med aftalen kommer Infocare til at dække halvdelen af Dell's danske kunder.

Resten er dækket af den serviceaftale, som Dell i forvejen har med Unisys, oplyser Dell's danske direktør Michael Meister.

– Vi har valgt InfoCare, fordi selskabet er fokuseret på at yde den bedste tekniske service og overlader det til os som leverandør at rådgive kunderne om, hvad de bør anskaffe. Dermed er der ikke tvivl om, hvordan rollefordelingen er i forhold til kunderne, siger han.

Ærgrer

Bruddet med Dell ærgrer servicedirektør i Topnordic/Ementor, Peter Trans.

– Ementor har tidligere haft hardware og services sammen og arbejdet fint sammen med Dell, og Dell oplever det så pludseligt som et problem. Så vi ærgrer os over, at Dell ikke ville gøre forsøget, men sådan er det, siger han.

For Infocare kommer aftalen med Dell på et tidspunkt, hvor flere års underskud er vendt til et overskud, der dog er beskedent ifølge den danske direktør David Friisholm.

Det er imidlertid tilvejebragt som konsekvens af selskabets nye strategi.

– Væksten er kommet, fordi vi har holdt fast i vores strategi om ikke at sælge produkter, men været fokuseret på at være multivendor servicepartner for en række af de store producenter, siger han.

Positivt resultat

Årets resultat blev på 1,7 millioner kroner mod et underskud på 1,8 millioner kroner sidste år.

Den samlede omsætning er steget små 25 procent fra 67 millioner kroner i 2004 til 83,5 millioner kroner i 2005 og ifølge den danske koncerndirektør Davis Friisholm skyldes væksten, at Infocare udelukkende sælger service.

– Vi sælger slet ikke hardware eller software. Vi sælger kun tjenesteydelser, og vi konkurrerer ikke med vores partnere, og den loyalitet, vi opbygger hos producenterne og forhandlerne, giver os vækst, siger Infocare-direktøren.

Blandt Infocares danske kunder er HP, Fujitsu-Siemens Computers og IBM.

De kunder, som hidtil har været serviceret af Topnordic, vil fortsat kunne få serviceret deres Dell-udstyr af Topnordic, såfremt de indgår aftale om dette med Topnordic. De kunder, der vælger at lade Dell sende sine serviceudbydere, vil i fremtiden møde Infocare og Unisys, som begge udfører servicearbejde for Dell.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S