Analytiker: Mærsk glad for at slippe for Defence

Ifølge IDC-analytiker er A.P. Møller-Mærsk Gruppen godt tilfreds med at slippe af med Mærsk Data Defence, der blev tilbage i rederigruppen, da Mærsk Data i 2004 blev solgt til IBM.

Rederigruppen A.P. Møller-Mærsk er sandsynligvis godt tilfreds med at slippe af med it-selskabet Mærsk Data Defence for en estimeret pris på 73 millioner kroner.

Det skyldes, at selskabet siden salget af Mærsk Data til IBM i 2004 har ligget uden for koncernens kerneforretning, siger analysedirektør Karsten Fogh Ho-Lanng hos IDC Nordic.

Udmeldingen kommer, efter Mærsk Data Defence mandag annoncerede, at selskabet bliver overtaget af den svenske forsvars-konkurrent Saab.

Få købere

- Set fra A.P. Møller-Mærsk er Mærsk Data Defence formentlig en del af forretningen, som man nok helst ville have solgt samtidig med, at man solgte Mærsk Data til IBM, siger Karsten Fogh Ho-Lanng.

- Derfor giver det også rigtig god mening, at koncernen nu er sluppet af med selskabet til svenske Saab, siger han.

Prisen for overtagelsen estimerer svenske Saab til 73 millioner kroner.

Administrerende direktør i Mærsk Data Defence, Henrik H. Ekmann, ønsker heller ikke at komme prisen nærmere.

Svært at finde køber

Ifølge IDC-analytiker Karsten Fogh Ho-Lanng kan det imidlertid have været svært for A.P. Møller-Mærsk overhovedet at finde en køber til selskabet.

I Danmark har den danske kæmpe inden for forsvars-it, århusianske Terma, været et oplagt bud på en køber.

Selskabet vil til Computerworld ikke oplyse, hvorvidt det har været interesseret i Mærsk Data Defence eller ej.

- Vi har ingen kommentarer til spørgsmålet, siger kommunikationsdirektør Kasper Rasmussen.

Hos Mærsk Data Defence ønsker heller ikke direktør Henrik H. Ekmann at oplyse, om der har været andre mulige købere med i opløbet om selskabet.

- Både medarbejderne og ledelsen i Mærsk Data Defence er meget tilfreds med den aftale, der er indgået mellem A.P. Møller-Mærsk og Saab, siger Henrik H. Ekmann.

Lovændring åbner for salg

Et salg af Mærsk Data Defence til en køber uden for Danmark har frem til for ganske nylig været kompliceret af den danske lovgivning om krigsmateriel, der har forudsat et overvejende dansk ejerskab af virksomheder, der leverer løsninger til det danske forsvar.

Med en lovændring i denne måned er der imidlertid blevet åbnet for, at selskaber fra visse andre lande også helt eller delvist kan eje en virksomhed i den danske våbenindustri som Mærsk Data Defence med godkendelse fra de danske myndigheder.

Ifølge administrerende direktør Henrik H. Ekmann forventes svenske Saabs overtagelse af Mærsk Data Defence at falde på plads senere på året under forudsætning af netop en godkendelse fra de danske myndigheder.

- Saab er en af de største virksomheder i den svenske våbenindustri, og samlet set giver det god mening, at det er dem, man i A.P. Møller-Mærsk Gruppen har ønsket at handle med, siger IDC-analysedirektør Karsten Fogh Ho-Lanng.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil