Konkurrenter: KMD presser priserne til private

It-kæmpen KMD's kontrakt med dagligvarekoncernen COOP er ifølge flere konkurrenter det seneste eksempel på KMD's særdeles aggressive prispolitik på det private marked.

Det kommunalt ejede it-selskab KMD's nylige kontrakt med dagligvarekoncernen COOP nævnes af flere KMD-konkurrenter som et eksempel på KMD's særdeles aggressive prispolitik på det private marked.

Computerworld har kontaktet en stribe KMD-konkurrenter i kølvandet på beskyldninger mod KMD om prisdumping fra branche-organisationen ITEK under Dansk Industri.

Fra flere sider peges der i den forbindelse på KMD's kontrakt med dagligvarekoncernen COOP. Aftalen løber over tre år og har ifølge KMD en værdi på et større tocifret millionbeløb.

Lave priser

It-leverandøren Electronic Data Systems (EDS) har tidligere haft en del af forretningen med COOP i Sverige og bød på opgaven i Danmark i forbindelse med COOP's nordiske konsolidering på it-området.

- Der er ingen tvivl om, at KMD er gået meget aggressivt til værks rent prismæssigt på aftalen med COOP. Vi går selv efter mere længerevarende og holdbare samarbejdsaftaler, siger direktør Bent Laursen, EDS Danmark.

Hos COOP Norden bekræfter infrastrukturdirektør Lars Frahm, at KMD blandt andet blev valgt på en god pris.

- Vi er købmænd, og det er klart, at prisen har haft indflydelse på vores valg. Jeg vil dog gerne understrege, at vi ikke vælger it-leverandør alene på prisen, men på en række forskellige parametre, siger Lars Frahm.

Intet usædvanligt

EDS-direktør Bent Laursen er en af de få topchefer hos KMD's konkurrenter, der ønsker at udtale sig til citat om KMD's prispolitik.

Han har bemærket selskabets aggressive tilgang til det private marked, men ser ikke umiddelbart et problem i fremgangsmåden.

- KMD har en stærk position på det kommunale marked og vil nu ind på det private. Det holder næppe i længden, hvis det sker med decideret prisdumping. De kommunale kunder vil ikke finde sig i at betale for de private på længere sigt, siger Bent Laursen.

Fra andre konkurrenter lyder vurderingen, at KMD uden tvivl på det seneste har presset priserne for at vinde markedsandel på det private marked. Men at det ikke er specielt usædvanligt for et it-selskab på den måde at købe sig ind på et nyt marked.

Vinder omsætning

- KMD er tilsyneladende indstillet på at løbe en større risiko end andre, og det er vores vurdering, at man bruger en prissætning, der minder om marginalomkostningerne, lyder vurderingen fra en topchef hos en KMD-konkurrent, der ønsker at være anonym.

At KMD flytter sig på det private marked er der ingen tvivl om.

Koncernen øgede i 2005 omsætningen med cirka 450 millioner kroner til 2,9 milliarder kroner.

Alene på erhvervsmarkedet voksede KMD's omsætning med cirka 25 procent, har administrerende direktør Lars Monrad-Gylling tidligere oplyst til Computerworld.

Væksten er en konsekvens af KMD's målrettede strategi om at øge omsætningen uden for det pressede kommunale marked, hvor kommunalreformen vil resultere i færre kommuner og dermed færre kunder.

KMD's strategi vil samtidig stille selskabet bedre, hvis de kommunale ejere i Kommunernes Landsforening ønsker at sælge selskabet, når kommunalreformens vigtige it-opgaver er løst.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S