Uni2: Ja, vi har mistet data for kunderne

Internetleverandøren Uni2 afviser, at kunder kan have mistet emails helt tilbage fra januar efter strømafbrydelsen i juli. Men flere kunder vil have mistet op til 10 dages data, bekræfter direktør.

En række kunder hos internetleverandøren Uni2 må sande, at emails fra en periode på op til 10 dage kan være gået tabt.

Til gengæld er der ingen kunder, som har tabt data før det store strøm-nedbrud, der ramte selskabet i juli.

Sådan lyder det fra administrerende direktør hos Uni2, Mads Liebst Gunnersen.

- Der vil være kunder, der har oplevet datatab på op til 10 dage bagud i forhold til datoen for strøm-nedbruddet. Alle mails, som er sendt efter strømnedbruddet er hobet op og derefter leveret. Så det kan der ikke være datatab på, siger Mads Liebst Gunnersen.

Noget kan reddes

Firmaet har efterhånden et ret klart billede af hvilke muligheder, der findes for at gendanne data hos de kunder, som mangler mails.

- Langt de fleste har fået gendannet deres data 100 procent. Men vi må erkende, at nogle kunder har tab på op til 10 dage, siger direktøren.

Det er især kunder, som mangler mails fra før 8. juli, som har en god mulighed for, at de tabte data kan genskabes.

Manglende emails efter denne dato og frem til nedbruddet 19. juli vil formentlig være gået tabt, fortæller direktøren.

Alligevel kan der stadig være flere kunder, som mangler at få gendannet langt ældre data på deres respektive kontoer.

- Men det kan ikke være ret mange, siger Mads Liebst Gunersen.

Fejl i backup

Det var en fejl i backupsystemet, som gjorde, at strømnedbruddet fik så store følger for Uni2's kunder.

På grund af fejlen måtte visse dele af backup-dataene nemlig hentes på en ældre backupcyklus, fortæller Mads Liebst Gunersen.

At der er 10 dage imellem backupfilerne skyldes ifølge direktøren at der er tale om nogle meget store backupfiler, fordi kunderne er placeret på en meget stor shared platform.

Uni2 har endnu ikke modtaget erstatningskrav fra kunder efter strømnedbruddet, som en overgang sendte firmaet helt i sort på nettet.

Til gengæld er direktøren sikker på, at nedbruddet har kostet på andre fronter.

- Jeg er ikke i tvivl om, at vi har tabt kunder på denne her sag Og det er superbeklageligt, specielt fordi vi lever af erhvervskunder, siger Mads Liebst Gunnersen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Ida Møller Pedersen som IT-Supporterelev ved netIP's kontor i Thisted. Hun har tidligere beskæftiget sig med handel, da hun har en handelsuddannelse kombineret med en EUX. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Carsten René Christensen, 46 år,  som Al Lead. Han kommer fra en stilling som Co-founder hos Mærkbart ApS. Nyt job

    Carsten René Christensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job