Uni2: Ja, vi har mistet data for kunderne

Internetleverandøren Uni2 afviser, at kunder kan have mistet emails helt tilbage fra januar efter strømafbrydelsen i juli. Men flere kunder vil have mistet op til 10 dages data, bekræfter direktør.

En række kunder hos internetleverandøren Uni2 må sande, at emails fra en periode på op til 10 dage kan være gået tabt.

Til gengæld er der ingen kunder, som har tabt data før det store strøm-nedbrud, der ramte selskabet i juli.

Sådan lyder det fra administrerende direktør hos Uni2, Mads Liebst Gunnersen.

- Der vil være kunder, der har oplevet datatab på op til 10 dage bagud i forhold til datoen for strøm-nedbruddet. Alle mails, som er sendt efter strømnedbruddet er hobet op og derefter leveret. Så det kan der ikke være datatab på, siger Mads Liebst Gunnersen.

Noget kan reddes

Firmaet har efterhånden et ret klart billede af hvilke muligheder, der findes for at gendanne data hos de kunder, som mangler mails.

- Langt de fleste har fået gendannet deres data 100 procent. Men vi må erkende, at nogle kunder har tab på op til 10 dage, siger direktøren.

Det er især kunder, som mangler mails fra før 8. juli, som har en god mulighed for, at de tabte data kan genskabes.

Manglende emails efter denne dato og frem til nedbruddet 19. juli vil formentlig være gået tabt, fortæller direktøren.

Alligevel kan der stadig være flere kunder, som mangler at få gendannet langt ældre data på deres respektive kontoer.

- Men det kan ikke være ret mange, siger Mads Liebst Gunersen.

Fejl i backup

Det var en fejl i backupsystemet, som gjorde, at strømnedbruddet fik så store følger for Uni2's kunder.

På grund af fejlen måtte visse dele af backup-dataene nemlig hentes på en ældre backupcyklus, fortæller Mads Liebst Gunersen.

At der er 10 dage imellem backupfilerne skyldes ifølge direktøren at der er tale om nogle meget store backupfiler, fordi kunderne er placeret på en meget stor shared platform.

Uni2 har endnu ikke modtaget erstatningskrav fra kunder efter strømnedbruddet, som en overgang sendte firmaet helt i sort på nettet.

Til gengæld er direktøren sikker på, at nedbruddet har kostet på andre fronter.

- Jeg er ikke i tvivl om, at vi har tabt kunder på denne her sag Og det er superbeklageligt, specielt fordi vi lever af erhvervskunder, siger Mads Liebst Gunnersen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis