Søndagsavisen vil have langt mere skub på portalen Ofir og lægger derfor butikken om til en mere målrettet organisation, som koster administrerende direktør, Jørgen Wittenkamp, jobbet.
- Med Ofirs nye decentrale struktur har vi fundet det mest rigtigt at fyre Jørgen Wittenkamp, som jo var chef for hele Ofir. Nu decentraliserer vi forretningen, og derfor var det bedst, siger Mads Dahl Andersen, administrerende direktør for Søndagsavisen, der ejer Ofir.
IBM-mand overtager
Det bliver den tidligere direktør for IBM's nordiske storage-forretning, Niels Kemal Onat, der overtager tømmerne efter Jørgen Wittenkamp som administrerende direktør for Ofir-koncernen.
Han kommer til at stå i spidsen for en langt mere decentral struktur.
Søndagsvisen udskiller nemlig tre områder til selvstændige forretninger med hver deres helt nye direktør, der hver især kommer til at referere til Niels Kemal Onat.
Nytiltrådte Torben Dyhr bliver direktør for Matchwork, mens Jan Lundsgaard Jensen kommer i spidsen for Ofir Danmark og Michael Kjær kommer i spidsen for Ofir Services.
- De tre forretningsområder får mulighed for at profilere si og for at skabe værdi for den enkelte bruger. Nu skal vi til at kigge på, hvordan det skal ske, siger Niels Kemal Onat.
En af mulighederne er virksomheds-opkøb.
- Ofir er moden til at købe op, og det er noget, som vi nu skal til at kigge på, siger Niels Kemal Onat.
- Hvor mange penge er der blevet sat af til vækstplanerne?
- Søndagsavisen har jo en meget stor pengekasse, så der er ikke som sådan et låg på. Vores mission er klart at blive størst og bedst på rubrikmarkedet, siger Niels Kemal Onat.
Opnormering
Direktør i Søndagsavisen, Mads Dahl Andersen, betegner indførelsen af nu fire Ofir-direktører som en kraftig opnormering af selskabet.
Målet er vækst, vækst, vækst.
- Ofir har et meget stort vækstpotentiale, som vi vil udnytte nu, hvor vi har fået ryddet op og har landet et rigtigt flot resultat for første halvår, siger han.
Ifølge Mads Dahl Andersen tjente Ofir alene i årets første seks måneder 7,7 millioner kroner, efter selskabet tabte omkring halvanden million kroner ud af en omsætning på godt 64 millioner kroner i hele 2005.
Tidligere har Ofir kostet Søndagsavisen betydelige millionbeløb, men de hårde år med underskud på underskud er nu historie, mener Søndagsavisens direktør.
- Der er kæmpe muligheder på nettet. For eksempel har Matchwork rigtigt godt fat i det britiske marked med en vækst på 45 procent i første halvår, mens vi også ser muligheder i det danske jobmarked, siger Mads Dahl Andersen.
Søndagsavisen forventer, at Ofir samlet set får høstet pæne to-cifrede vækstrater.
- Den samlede vækst skulle gerne være på omkring 30 procent om året, siger Mads Dahl Andersen.