Openoffice.org skal lære af Firefox

På den årlige Openoffice.org-konference i Frankrig blev sløret løftet for en række nyheder, som skal slanke open-source-produktet, optimere koden og sætte skub i ny markedsføring.

En af de mest markante profiler i Openoffice.org-udviklingsmiljøet er Louis Suárez-Potts. Han kunne i en svedig forelæsningssal under den nylige udviklerkonference for Openoffice.org konstatere at den nyeste version rummer kraftigt forbedrede muligheder for at rapportere fejl.

Men overfor Computerworld understreger Louis Suárez-Potts, at ambitionerne er skyhøje for Opensource-udviklerne, når de skal lave den kommede version i løbet af de næste tolv måneder.

- Det er ikke vores skæbne alene at være en referenceimplementering af det åbne filformat ODF. Open Office er og bliver meget mere end et filformat, siger han.

I det kommende år handler det ikke om at sende hyppigt opdaterede og spraglede versioner af Openoffice.org på markedet. Men om at udvikle nye faciliteter som onlinebaserede kollaborative moduler og andre udvidelser, som løbende tilføjes. Og kildekoden skal ifølge Louis Suárez-Potts moderniseres, så arven fra den tyske officepakke Staroffice, som Openoffice.org stadig bygger på minimeres og produktet bliver mere tilgængelig for udviklere og bidragydere.

- Den kommende version3 skal ændres i kodebasen, så den er endnu mere modulær og åben. Det vil ske, selvom det kommer til at tage tid, siger Louis Suárez-Potts l
Extensions- udvidelser til Openoffice.org – er ifølge Louis Suárez-Potts vejen frem. Inspirationen stammer fra den succesfulde model, som udviklerne bag webbrowseren Firefox har valgt.

- Hvis du synes Firefox er sjov, så bare vent til den nye Openofficeversion, siger han.

Nedbarberet version

Det næste år vil byde på et bæredygtigt extension-projekt. Vi vil have en minimal, nedbarberet og robust basis-installation, som kan checke for og informere om extensions på samme måde som Firefox.

Louis Suárez-Potts spår, at mange af de extensions, som findes til Microsoft Office i det kommende år vil blive udviklet til Openoffice.org.

-Så får den almindelige bruger en masse muligheder udvidede muligheder. Men det kræver at vi må arbejde mere direkte med regionale udviklere, Derfor foreslår jeg at vi opretter et regionalt netværk af udviklere. Jeg opfordrer til at Intel, Google, Sun, Novell og andre sponsorer bidrager til det, siger siger Louis Suárez-Potts.

Massiv markedsføring

Den sidste pind i strategien for det kommende år er ifølge Louis Suárez-Potts big time-marketing.

- Vi skal reklamere mere for Openoffice.org. Vi har brug for store reklamer i store aviser som rammer et massepublikum, siger Louis Suárez-Potts .

Han peger på Firefox’ storstilede marketingkampagne som et forbillede, der er værd at ofre penge på.

- Vi har for længe fokuseret på passiv marketing, og det skal ændres. Vi er måske 10 millioner brugere, men vi er endnu ikke nået til det punkt, hvor vi har et fast tag i markedet. Vi er tæt på, men indtil da kan vi ikke slappe af, siger Louis Suárez-Potts.

For ham er success-kriteriet, hvis Openoffice.org er en almindelig ting at se på skærmene i cybercafeer, og Google-søgninger kan fremvise milliarder af ODF-dokumenter om et år.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS